Back home - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Jessica Stevens - WaarBenJij.nu Back home - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Jessica Stevens - WaarBenJij.nu

Back home

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica

27 Januari 2014 | Guatemala, Antigua

Zo, al 1,5 maand in Guate, de laatste drukke maanden in Nederland met m'n huis leeg verkopen, Marktplaats-ellende, papieren regelen, de laatste twijfels, afscheidsfeestjes en ook nog een gewone baan zijn al (bijna) vergeten. Pff, waar te beginnen met m'n verhaal? In 6 weken tijd heb ik al 4 verschillende onderkomens gehad. Aangezien ik nogal wat vertraging had gehad en nog een laatste lange rij bij de paspoortcontrole, was ik erg laat in Antigua en werd er niet opengedaan bij m'n appartementje bij Edgar. Gelukkig was Daniëlle, die een week voor mij hiernaartoe is geëmigreerd, meegekomen naar het vliegveld met Karin en Tessa en had ze een extra bed op haar kamer, zodat ik daar kon blijven slapen. De volgende ochtend al op tijd alles verhuisd naar Edgar, langs allerlei bekenden gelopen en snel Boef opgehaald. Natuurlijk herkende ze me weer en werd het één gekkenhuis voordat ze een beetje kalmeerde. Na 2 weken in m'n eerste appartementje had dezelfde gekke Amerikaanse als vorig jaar dit gereserveerd, dus moest ik verhuizen naar een ander appartement in hetzelfde huis. Boef, m'n trouwe schaduw, was het na 6 keer heen en weer lopen wel beu en ging maar ergens in het midden liggen kijken hoe ik nog tig keer langs kwam met al m'n spullen. M'n nieuwe kamer was erg ruim, maar vreselijk koud en gehorig. Ik kwam er al snel achter dat er net achter m'n kamer een huis werd gebouwd en de bouwvakkers begonnen meestal rond half 7 en dit zo'n 6 keer per week. Na 1,5 week was ik eindelijk over m'n jetlag heen en viel ik niet meer om 9 uur in slaap en om half 6 uur wakker, dus werd lichtelijk gestoord van de herrie op de vroege ochtend. Toen Edgar ook nog eens gruwelijk veel huur vroeg, omdat ik niet vooraf een maand had gereserveerd(tsja, het blijft toch een Guatemalteek hè), werd het na een maand tijd om naar het huis in Santa Catarina Bobadilla te verhuizen. Ik vond het gewoon erg toen we Antigua uit reden, maar het is nu gelukkig maar 10 minuten met de bus en niet een uur of 15 vliegen. Ik was de weken ervoor al druk bezig geweest met schoonmaken, want het was wel schrikken toen ik het huis voor de eerste keer zag. Er had al maanden niemand gewoond, maar de vuile vaat stond nog in de gootsteen, een gevulde koelkast en overal schimmel. De eerste vuilniszak was snel gevuld. Het is een mooi huis met een heerlijke tuin, Boef vindt het geweldig om rondjes in het gras te rennen. Af en toe kun je gewoon in huis de vulkaan Fuego horen rommelen en ren ik snel naar boven om weer een uitbarsting te zien. Maar om allerlei redenen vind ik het huis niet helemaal geschikt, dus ben ik druk op zoek naar een ander huis. Dat valt nog niet mee: te duur, te donker, geen tuin, verkeerde locatie, niet gemeubileerd enz. Ik had een geweldig huis gevonden, maar moest eerst met Amerika overleggen. Toen ik een dag later belde voor een nieuwe afspraak was het huis al verhuurd, daar ben ik nu nog van aan het balen. Zolang ik niet weet of ik hier blijf, kan ik nog geen internet aanvragen. Dus ik moet het doen met de wifi-momentjes op het educatief centrum. Ik ben ook maar gestopt met het uitpakken van mijn koffers, voordat ik ze binnenkort misschien weer moet gaan inpakken.

En natuurlijk ben ik al aan het werk. De eerste week heb ik geverfd bij het nieuwe educatieve centrum van Tessa. Daarna was het uitzoeken hoever het papierwerk van het weeshuis gevorderd was, gelukkig met veel hulp van Tessa. Er bleek van alles niet te kloppen en we hadden te maken met een hoop gelieg en gedraai van de Guatemalteek die zolang de leiding had gehad. Ik had wel verwacht dat het niet helemaal in orde zou zijn, maar niet dat het zo erg zou zijn. Uiteindelijk bleek het het beste om helemaal overnieuw te beginnen. En dat betekent nu vooral veel wachten op nieuws van de advocaat en ondertussen nagaan welke papieren ik nog nodig heb. Van de soort van toezichtsraad die de uiteindelijke toestemming moet geven om het huis te openen heb ik 3 boeken gekregen, natuurlijk in het Spaans, dus daar ben ik me nu doorheen aan het worstelen. Deze week nog meer papierwerk als ik m'n tijdelijke 2-jarige visum ga aanvragen.
Ook heb ik een paar dagen getolkt voor een Amerikaans medisch team, maar dat viel nog zwaar tegen. Toch binnenkort m'n Spaanse lesboeken nog maar eens doorkijken...

De feestdagen waren erg leuk, kerstavond diner met Daniëlle, een kerstlunch bij Tessa, heel veel vuurwerk, oliebollen, oudjaarsavond in het park en daarna dansen in La Sin Ventura tot de vroege ochtend.
Verder gaat het co-ouderschap met Boef erg goed. Als ik niet naar een kantoor, winkel, restaurant of avondje uit hoef, dan is ze bij mij en zodra ik weg moet breng ik haar naar Tony. Ik ben ondertussen kampioen vlooien vangen geworden, het record staat op 20 vlooien in 2 dagen. Helaas vergeten om een paar vlooienbanden mee te nemen en wat ze hier hebben, werkt niet.
Ik heb de eerste aardbeving alweer gevoeld, m'n voeten zijn al vrij zwart en niet meer schoon te krijgen en ik krijg weer vaak te horen dat ik zo verbrand ben, maar nee, ben altijd zo rood. Het weer is nog erg wisselvallig, dan weer bewolkt en wat frisser maar ook bloedhete dagen. De avonden en nachten zijn sowieso nog erg koud.

Ik zat van het weekend als enige buitenlander in een overvolle chickenbus met keiharde muziek, terug van een bezoekje aan de oude buren van Tony, met een slapende Boef op schoot te kijken naar de zonsondergang achter de vulkanen en bedacht me dat ik er helemaal goed aan heb gedaan, hier ben ik thuis!

Er staan 2 nieuwe albums op http://jessicans.mijnalbum.nl

Liefs Jessica

  • 27 Januari 2014 - 22:20

    Miep :

    hallo jessica je heb al het een en ander meegemaakt maar wel heel fijn dat je het zo naar je zin hebt en dat je thuis bent zo als je zegt noe maar te hopen dat je gauwnje huisje vind dan kan je gaan settelen en dat je papieren gauw allemaal goed zijn nou meisje veel geluk daar en een mooie toekomst gr miep en adrie

  • 27 Januari 2014 - 22:32

    Mama:

    Dat was weer heel wat!!! Je kan het ook zo goed verwoorden allemaal. Wist natuurlijk wel het een en ander, maar als ik het zo lees is het toch weer anders. Fijn om te lezen dat je daar thuis bent. Voor volgende week met Tessa heel veel succes, zal wel heftig zijn allemaal. Liefs en dikke kus. Nu ga ik nog even naar de foto's kijken. Houdoe!!!

  • 27 Januari 2014 - 22:58

    Trees:

    Weer een gezellig verslag Jessica!
    Groetjes van mij.....dikke kus.

  • 28 Januari 2014 - 08:42

    Tante B.:

    Leuk om weer een verhaal van je te lezen, je hebt in die korte tijd dat je daar bent dus al veel meegemaakt.
    Succes met alles daar, en spreek je wel weer een keer op Skype.
    Groetjes van ons de 2 B's

  • 28 Januari 2014 - 08:57

    Henriette:

    Wat een verhaal weer super leuk. En ook prachtige foto's hoor.
    Te hopen dat je gauw een nieuw huisje vind,waar je voor goed kunt verblijven.
    Heel veel succes daar!!!
    Groetjes Henriette

  • 28 Januari 2014 - 09:42

    Tantetje:

    Ha die Jessicaatje,
    Wat een mooi verhaal en wat een toestanden allemaal. Maar wel fijn om te lezen dat je je daar, ondanks alles, gewoon lekker thuis voelt. En natuurlijk boefje, je grote vriend. Wij wensen je de komende tijd heel veel succes toe met alles.
    Groetjes van ons.

  • 28 Januari 2014 - 11:45

    Karin:

    Leuk om te lezen lieve Jes!! Vooral je laatste zin vond ik heel mooi; ben blij dat je je zo voelt!! Heel veel liefs, xx

  • 28 Januari 2014 - 19:29

    Nelly:

    Hallo jessica
    Weer een mooi verhaal.mooie foto s.en je hebt t al weer goed na je zin.
    Blij dat het voelt dat je weer thuis bent.nog veel succes met het zoeken na een huis.
    Zodat je alles kunt opzetten.
    Groetjes nelly en johan

  • 29 Januari 2014 - 13:52

    Anja Uit Amsterdam:

    Lieve Jessica,
    Het verbaast mij niets dat je weer terug gegaan bent. Jij bent daar echt het type voor. Fijn dat je je oude vrienden en vriendinnen weer terug hebt gezien en dat je met hen samen kan werken. Je laatste huis is echt heel mooi. Blijf je daar nu echt permanent wonen? Ziet er goed en best groot uit. Ik denk dat Boef wel heel blij was je weer te zien en het is goed dat hij/zij???? het gedeelde ouderschap accepteert. Wel zo rustig, nietwaar? Ik heb mij ingelogd en ik hoop dat ik alles kan volgen van jouw avonturen.
    Liefs, Anja

  • 29 Januari 2014 - 16:53

    Maaiken:

    Ach, wat een verhaal! Heerlijk, wel alles op zijn Guatemalteeks, dus zo fijn dat je er thuis bent!! Ben echt blij voor je! Ik help je hopen op een goed en mooi huis, waar je je dan eindelijk ook voor langere tijd kan settelen.
    Veel liefs en tot skyps!! xxxx

  • 29 Januari 2014 - 20:52

    Stefan Kuijpers :

    Jessica!

    Jaaa ik heb je gevonden! Fijn om te lezen dat het goed met je gaat.
    Ik ga snel je fotoalbum bekijken.

    Grtn,
    De ex groentenman

  • 01 Februari 2014 - 15:33

    Petra Fooij:

    Beste Jessica,
    Leuk om je zo te volgen,en via deze weg wil ik ook de groeten doen aan de ex groenteman .
    Liefs Petra Fooij.

  • 01 Februari 2014 - 19:50

    Sorayda:

    Hallo Lieve Jessica,

    wat leuk weer te lezen wat je avonturen zijn.
    ben blij voor je dat je boef nog steeds kan zien en co ouderschap hebt en ondanks tegenslagen dat je het toch fijn vind om weer in guatamala te zijn.
    Hoop dat je wel op zijn tijd ook lekker kan genieten van het fijne weer en je vrienden Enjoy!!!!
    Hier alles goed en jochen gaat binneort ervoor zorgen dat we kunnen skypen.
    Heeel veel liefs en xxx knuffels ook van je broer

    xx Sorayda




  • 01 Maart 2014 - 10:47

    Jeanne Segers:

    Hee Jessica,


    Goh.. helemaal geweldig.
    Ik blijf je volgen.

    Gr. van de buurvrouw,Jeanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Antigua

Nieuw thuisland

geëmigreerd naar Guatemala

Recente Reisverslagen:

05 Augustus 2014

Ups en downs

16 Mei 2014

Vivir mi vida!

17 Maart 2014

Het dagelijkse leven in Guate

27 Januari 2014

Back home
Jessica

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 357
Totaal aantal bezoekers 68971

Voorgaande reizen:

04 Februari 2013 - 13 Maart 2013

Antigua, Guatemala

28 September 2011 - 25 November 2011

Guate

06 December 2007 - 10 Mei 2010

wereldreis

12 December 2013 - 30 November -0001

Nieuw thuisland

Landen bezocht: