Gezocht:een dak boven m´n hoofd - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Jessica Stevens - WaarBenJij.nu Gezocht:een dak boven m´n hoofd - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Jessica Stevens - WaarBenJij.nu

Gezocht:een dak boven m´n hoofd

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica

29 Maart 2010 | Guatemala, Antigua

Voor degenen die het nog niet hebben gehoord(dat zullen er niet veel zijn),10 mei ben ik weer terug in Nederland.Ik vlieg 9 mei van Cancun,Mexico naar Dusseldorf,waar ik de volgende ochtend aankom.Heerlijk een directe vlucht van ruim 9 uur.Heb alleen daarvoor een busrit van rond de 24 uur(als alles meezit)om van Antigua naar Cancun te komen.Maar dit was de goedkoopste optie en zonder tig overstappen in Amerika.Dus wie er tegen die tijd een kamertje voor me beschikbaar heeft,ik hoor het graag!Brr,het is wel een raar gevoel hoor,dat m´n vakantie van bijna 2,5 jaar er nu bijna op zit.Ik denk er nog maar niet teveel over na!Maar wel heerlijk dat ik weer lekker bij m´n familie kan zijn en met eigen ogen kan zien hoe hard neefje en nichtjes weer zijn gegroeid.

Na carnaval begon het Cuaresma,de 40 dagen voor Semana Santa,met iedere week velaciónes en processies.Semana Santa is de heilige week voor Pasen,die vandaag is begonnen.Meteen woensdag na carnaval was de eerste velación in San Felipe,een dorp vlakbij Antigua.Een velación is een bijbelafbeelding in de kerk,met ervoor een grote alfombra,een soort vloerkleed,van heel fijn gekleurd zaagsel met heel veel bloemen,fruit en groenten eromheen(als je de foto´s ziet,wordt het allemaal wat duidelijker).Voor de kerk staat het vol met snoep-,eet- en fruitkraampjes.Er komen altijd vreselijk veel mensen op af.Dit was de enige velación op woensdag,andere weken is op vrijdag de velación in het dorp dat de zondag daarop z´n processie heeft.Deze processies beginnen ergens tussen 7 en 12 uur ´s morgens in dat dorp,komen door Antigua en ´s avonds laat zijn ze weer terug in hun dorp.Dat valt nog mee,in Semana Santa gaat het af en toe 24 uur per dag door.
De eerste processiezondag was die van Santa Catarina.Door heel Antigua staan informatieposten waar je een foldertje kunt halen met de route en tijden.Ik had een plekje gevonden bij het park,waar het vreselijk druk was,maar erg mooi met de verlichte kathedraal en het Ave Maria dat werd gezongen toen de processie langskwam.Hoewel ik niks met het geloof heb en vorig jaar ook alle processies heb gezien,vind ik het ook nu weer erg indrukwekkend en zijn ze allemaal weer anders.

De zaterdag daarop kwam Lydia aan.Ze had haar verblijf in een gastfamilie en de transfer geregeld via d´r Spaanse school.Ik was bij die school langs geweest om te vragen of ik mee kon naar het vliegveld,en dat mocht.Ik moest om half 1 bij het reisburootje zijn,waar de taxibus uiteindelijk om 13.50 uur vertrok :roll: .Ach,ik ben er al zo aan gewend dat het hier(bijna)altijd zo gaat.Op het vliegveld was ik met Boef achter een groot bord gaan staan.Toen Lydia al druk babbelend met de taxichauffeur langskwam,was ze erg verrast me te zien.En het was net of wel elkaar de week ervoor nog hadden gezien,het was meteen weer hartstikke gezellie.Zondag heb ik haar alvast een gedeelte van Antigua laten zien.Ook had ze wat cadeautjes voor me,waaronder echte Hollandse stroopwafels van Bakkersland,uit de Canadese supermarkt!´s Middags hebben we lekker op de stoep voor m´n huis gezeten,waar de processie van Santa Inés voorbijtrok.Helaas had ze het door de week erg druk met ´s morgens Spaanse les en ´s middags tours via school,zodat ik d´r niet zo heel veel zag.Ik was een middag meegegaan met een groepje van d´r school naar het uitzichtpunt.Hier was ik sinds m´n terugkeer nog helemaal niet geweest,omdat het i.v.m. de veiligheid wordt afgeraden er alleen naar toe te gaan.Ik vind dit een heel mooi plekje,maar vanwege de hitte van de laatste weken was het helaas erg heiïg.
Ik moest die week naar Guatemala City om m´n visum te laten verlengen,ik was hier alweer 3 maanden.Ik had gehoord dat als je op tijd in het migratiekantoor was,je het paspoort nog dezelfde dag weer op kon halen.Dus zat ik om half 8 in de chickenbus,het laatste stuk met de taxi en een uur later stond ik al in het kantoor.Ik kon het inderdaad na 3 uur ´s middags ophalen.Maar wat te doen?Daar in de buurt was helemaal niks,geen buitenlander te zien en ik werd door iedereen vreselijk aangestaard.Had geen zin om op en neer naar Antigua te gaan,dus maar een taxi genomen naar het winkelcentrum.Wat rondgelopen,om 11 uur zat ik al in de bioscoop,geluncht en eindelijk buiten een bankje gevonden waar ik m´n boek kon gaan zitten lezen en zoveel mogelijk het gestaar kon negeren.Ik moest eerst om 3 uur bellen,maar het was klaar.Taxi terug naar het kantoor en na nog een hele tijd wachten had ik m´n paspoort met nieuw stempel.Om half 6 was ik weer thuis,wat een gruwelijk saaie dag was het geweest!
Ik hoorde al meteen bij thuiskomst dat er nieuwe bovenburen waren.Dat terwijl de buurman pas ´s morgens was vertrokken.Helaas maken zij weer veel meer herrie en stond ik al binnen en week op de stoep dat ze toch echt wat rustiger moeten doen.Ik wilde niet weer elke dag om 6 uur wakker worden door dichtslaande deuren!

Vrijdags was dan eindelijk de grote dag:het concert van Metallica!Ik ging er naar toe met Jeroen,een Nederlander,z´n Guatemalteekse vriendin,een Amerikaan en een Zwitser,een lekker gemixt gezelschap.Zij hadden een taxibusje geregeld dat ons zou brengen en daar op ons zou wachten.We vertrokken al vrij laat,ze moesten nog naar de McDonalds en nog meer bier inslaan,dus we kwamen zo laat aan dat ik niks van de twee voorprogramma´s heb gezien.Voor het stadion was het een gekkenhuis met overal kraampjes,verkopers en het zag zwart van de mensen.Bij één van de jongens werd meteen een microfoon onder z´n neus geduwd voor een interview.Ik kon nog net op tijd voor de camera wegspringen.Ik had m´n fotocamera niet meegenomen,want ik was veel te bang dat ie in beslag genomen zou worden en ik hem dan nooit meer terug zou krijgen.Maar hier had ik al snel spijt van.De drie controles voordat we het stadion in waren,waren erg vluchtig en binnen zag je ze overal :sad: .
Ik had verwacht dat er veel buitenlanders zouden zijn,vanwege de hoge prijs van de kaartjes,maar er waren bijna alleen Guatemalteken,voornamelijk jongens.Bij binnenkomst in het stadion een plekje gezocht op een trap.Vanwege de natuurlijk geweldige organisatie zat onze kant van de tribune tsjokvol(we waren maar gewoon ergens naar binnen gelopen)en was de overkant halfleeg.Volgens de krant de volgende dag waren er 20.000 mensen.In het begin voelde ik me niet helemaal op m´n gemak op die bomvolle trap waar ik niet voor- of achteruit zou kunnen als er iets zou gebeuren,het afscheidingshek met het veld waar iedereen aan stond te trekken en personen die al luid scheldend door mannen met bivakmutsen van het veld werden gedragen...Een erg hoog testosterongehalte!Maar al snel bleek het wel mee te vallen en genoot ik van m´n prima plekje met een goed uitzicht op het podium.En doordat de Gutemalteekjes allemaal zo klein zijn,had ik ook geen last van lange mannen voor m´n neus.
Eindelijk kwamen ze dan het podium op,Metallica voor het eerst in 29 jaar in Guatemala.En ja hoor,het kon ook bijna niet anders,met de eerste 2 nummers ging het mis.Het geluid viel steeds weg en het grote scherm aan onze kant viel al na 1 minuut uit.Het werd één groot boe- en puta geroep(niet voor vertaling vatbaar).Ik heb me rot staan lachen,zo typerend Guatemalteeks.Na een korte pauze waren de technische problemen verholpen en heb ik zo staan genieten!Ze waren keigoed,er hing een heerlijk sfeertje en er was veel vuurwerk bij.Vooral bij de oudere nummers die ze speelden,werd het een gekkenhuis en hadden we mooi zicht op de pogoërs op het veld.Voordat ik het wist,was het alweer voorbij.Het concert had toch ruim 2 uur geduurd.Met tuitende oren kwamen we buiten,waar de jongens meteen weer aan het bier moesten(in het stadion werd gelukkig alleen water verkocht).Toen werd de taxichauffeur gebeld,maar die nam steeds niet op.Dus moesten we op zoek naar een taxi.Dat viel niet mee,we waren niet de enigen.We moesten een heel eind lopen om een beetje voor de andere wachtenden te komen,maar uiteindelijk was ik om half 1 thuis.Meteen m´n bed ingedoken,want de volgende ochtend werd ik om 8 uur opgehaald.Lydia en ik gingen een dagje naar Lago(=meer) de Atitlán.

Na een rit van ruim 2 uur kwamen we aan in Panajachel,waar meteen iedereen op ons afkwam om te vragen waar we naar toe gingen.Hier heb ik zo´n hekel aan,je komt bijna niet van ze af en ik kan het wel alleen vinden.De boot genomen naar Santiago Atitlán,aan de overkant van het meer.Hier was ik nog nooit geweest,maar het viel een beetje tegen.We werden weer meteen belaagd door verkopers,overal stonden kramen met dezelfde muik,alles vreselijk toeristisch.Zo had ik het nooit gezien in de andere dorpen aan het meer.Lydia had gehoord over een God, Maximón,die je hier kon bezoeken.Al snel werden we aangesproken door een gids,die ons er naar toe wilde brengen.Maar hij vroeg 170 quetzal(15 euro)en aangezien ik verwachtte dat het één grote nepperij was,deden we dit natuurlijk niet.Maar na de lunch was ie gezakt naar 70q voor z´n tweeën en aangezien Lydia er graag naar toe wilde,stapten we met de gids in een tuktuk.Onderweg stopten we om te tanken en daarna stak de bestuurder de weg over.Komt er opeens om de bocht vanaf de andere kant een tuktuk met megasnelheid aan.Onze bestuurder probeerde vaart te maken,we gingen recht op een afgrond af en Lydia gilde het uit!Gelukkig had de andere bestuurder een snelle reactie en remde meteen voluit,zodat ie maar net de achterkant van onze tuktuk raakte.Het was nog een flinke klap,maar na de schade bekeken te hebben en wat gescheld heen en weer,konden we weer verder.De rest van de rit hebben we ons kapot gelachen :lol: .
In een schuurtje stond een pop die Maximón voorstelde,die geëerd werd met sigaretten en alcohol.Het stond er blauw van de wierook,er zat een man op z´n knieën voor de pop wat te murmelen en vage dingen te doen,de gids vertelde 1 minuut over wat het allemaal voorstelde en dat was het.Inderdaad flinke nepperij.We zaten dus al snel terug in de tuktuk naar Santiago,waar we de boot terug naar Panajachel hadden.Om 4 uur vertrok de shuttlebus weer naar Antigua.Dit werd een helse rit met een doorgedraaide chauffeur die steeds met een rotgang op de auto voor ons afreed en dan net op het laatst vol in de rem ging.Ook haalde hij steeds in in bochten of ging het maar net goed met een tegenligger.Ik ben nog naar het reisburootje gegaan om m´n beklag te doen,maar nadat ik het hele verhaal had verteld,kreeg ik als reactie:"ja,dus?" :evil: .

Zondag met Lydia ontbeten op het dakterras van café Sky,waar ze eindelijk de andere twee vulkanen zag.Die hadden al de hele week in de wolken gezeten.Daarna richting kerk La Merced om de nieuwe alfombra´s te bekijken,en door naar Jocotenango.Onderweg waren mensen overal alfombra´s aan het maken.Die op straat worden van heel veel verschillende materialen gemaakt.De mooiste(vind ik)zijn die van heel fijn gekleurd zaagsel,deze zie je ook altijd in de kerken.Maar je hebt ze ook met groffer zaagsel of dennenaalden en versierd met de gekste dingen,zoals ananassen,paprika´s,hele bloemstukken en handdoeken met een afbeelding van Jezus.In Jocotenango ergens neergeploft om de processie te bekijken,met een hele mooie draagbaar(het winnende woord van Trees van vorig jaar)met Jezus en allerlei figuren erop,getild door 60 cucurucho´s(de mannen in het paars die met de processie meelopen,zie foto´s).Ook ´s avonds weer dezelfde processie bekeken,want dan is ie nog mooier met alle verlichting.
Ik had een paar dagen ervoor Boef laten knippen,want met deze hitte bleef ze er zowat in.Maar ze leek nu net een kale rat,zag er niet uit en ze werd van alle kanten uitgelachen.Gelukkig groeit d´r haar snel en is ze nu weer hartstikke mooi.

De vrijdag erop was de velación in Santa Ana,waar we ´s avonds naar toe gingen.Niet te geloven,wat een mensen.Ik kwam in de kerk helemaal in de verdrukking,kon niet eens tot vooraan bij de dranghekken komen en het was er loeiheet.
De volgende ochtend met Lydia afgesproken voor een laatste bakje koffie in het park.Haar 2 weken zaten er alweer op en ze vertrok ´s middags naar Guatemala City om daar te overnachten.Ze had zondag een erg vroege vlucht.Ze had gevraagd of ik mee ging naar het hotel,wat me leuk leek,maar toen ze eindelijk eens navroeg wat de prijs voor een persoon extra was,bleek het 60 dollar te zijn.Vond ik een beetje overdreven,dus maar niet meegegaan.Na nog een bezoekje aan La Merced voor de nieuwe wekelijkse alfombra,bij d´r gastgezin de laatste spullen ingepakt en afscheid genomen.Het was hartstikke leuk met d´r geweest,die 2 weken waren omgevlogen.
Zondag ´s middags en ´s avonds de processie van Santa Ana gezien.En natuurlijk was er de vrijdag daarna weer een velación,dit keer in San Bartolomé.Zaterdag was de kinderprocessie van Escuela de Cristo.Was een lekker zooitje met rondrennende kinderen en overal ouders met fotocamera´s.Er waren echt hele kleine hummeltjes bij die de draagbaar op hun schouders hadden.

Vorige week zondag was een heel spektakel.Het was de processie van San Bartolomé,volgens Tony de enige processie waar Jezus gehurkt i.p.v. staand op de draagbaar te zien is.Ook was deze groter en werd door 80 man i.p.v. 60 gedragen.Daarom kwamen er blijkbaar zoveel mensen op af(volgens het avondnieuws waren er 1 miljoen mensen in Antigua geweest) :doubt: .We moesten eigenlijk vroeg de deur uit,maar aangezien de bovenburen een erg luidruchtig feestje hielden,duurde het tot diep in de nacht voordat ik sliep en kwam ik ´s morgens maar moeilijk op gang.Normaal gesproken zijn er niet zoveel alfombra´s in Antigua,maar vooral in de dorpen waar de processie begint.Maar er was nu ook hier één straat bezaaid met alfombra´s,ze lagen zowat tegen elkaar aan.Door de mensenmassa die hier al om half 9 liep en alle foto´s die ik wilde maken,schoot het niet erg op.We hadden een heel stuk naar San Bartolomé willen lopen om zoveel mogelijk alfombra´s te zien,maar aan het einde van deze straat kwam de processie er al aan.Het duurde erg lang voordat ie helemaal voorbij was getrokken,wat was het afzien.Vreselijk druk,in de brandende zon met regelmatig Boefje in m´n armen,die anders zowat vertrapt werd.Daarna in de drukte rondgelopen,waar ik gek werd van alle aandacht die Boef kreeg.Ik hoorde constant "mira el perrito/el chucho"(kijk het hondje),"colocho"(krullenbol of zoiets),"guau,guau"(het geluid dat honden maken volgens de Spaanse taal)en "ooo,que lindo/bonito"(wat mooi).Dit hoor ik sowieso al vaak,maar honderden keren op een dag is een beetje overdreven.Net of ze de enige hond in Guatemala is.Ze is zelfs al een keer met wildvreemden op de foto gegaan.Vooral toeristen stoppen vaak om d´r te aaien,omdat ze hun hond thuis zo missen of d´r zó schattig vinden.Boef vindt alle aandacht geweldig,springt vrolijk tegen iedereen op(ook degenen die dat niet willen)en kwispelt hard met het stompje dat voor staart doorgaat.Maar ze heeft wel erg te lijden met dit weer,zelfs nu met kort haar.Als we weer eens een heel eind aan het lopen zijn,ploft ze regelmatig opeens neer en moet ik d´r een eind dragen.Vind ik weer geweldig met die hitte...
Uiteindelijk zijn we ´s middags in het park gaan zitten wachten tot de processie daar voorbij kwam.Nu was ie nog groter als ´s morgens.Eerst kwamen de Romeinen,toen de kruisweg gedragen door mannen met enge kappen op hun hoofd,nog meer Romeinen,heel veel cucurucho´s,de draagbaar met de knielende Jezus,de fanfare,nog meer kruisweg,toen een soort schapenhoedsters met een draagbaar met 2 heiligen ofzo erop,de draagbaar met Maria gedragen door vrouwen,weer een fanfare,toen alle verkopers van ballen,snoep,ballonnen en halve speelgoedkramen op hun schouders en uiteindelijk de schoonmaakploeg met vrachtwagens.Het duurde ruim een uur voordat het hele circus voorbij was gekomen.Daarna even thuis geweest,gegeten en toen weer een heel eind gelopen om de verlichte processie in het donker te zien.Zelfs voor de derde keer was het erg mooi en indrukwekkend.En het was nog steeds ontzettend druk.

Vorige week maandag moest ik naar de school in Santa Catarina om bij groep 3 en 4 mee te helpen met examens Engels af te nemen.Het examen begon lekker,de eerste leerling wist helemaal niks.Het werd daarna wel iets beter,maar al met al was het dieptriest.En dat terwijl ze drie keer per week Engelse les krijgen.Tsja,concentratie en motivatie is af en toe ver te zoeken.Woensdag en donderdag waren de overige groepen aan de beurt,maar het werd er niet beter op.Op de vraag "What time is it?" kreeg ik de helft van de tijd het antwoord "My name is...".Ach,Gelga,Tessa en ik hebben ook wel erg gelachen toen we de antwoorden doornamen,maar het bleef frustrerend.
Zaterdag heb ik kennis gemaakt met Tessa en Gerson´s nieuwste aanwinst:Jack,een labrador van 6 weken oud.Wat een schatje!We zaten in een park en dachten dat de honden zo lekker met elkaar konden spelen.Maar Boef had het na een paar keer snuffelen wel gezien en Jack viel al snel in slaap.

Deze keer geen verhaal over de daklozen,is nu stukken rustiger.Er is gelukkig niemand meer overleden en met omaatje Teresa gaat het weer veel beter.
Ga nu lunchen en naar de volgende velación,die nu bijna elke dag wel ergens is.Volgende keer nog veel meer processies,alfombra´s en velaciónes van Semana Santa(gelukkig is het nog maar één week)!

Foto´s: http://jessicans.mijnalbum.nl

Liefs Jessica

  • 29 Maart 2010 - 18:16

    Mama:

    Lieve Jessica.
    Het begin van je verhaal is weer super.Moet zo gaan dansen dus kan vanavond pas laat de rest lezen.
    Dan reageer ik wel weer.

    Liefs xxx-jes.

  • 29 Maart 2010 - 19:11

    Patricia:

    Ja, ben ik het helemaal mee eens. Heb nu ook het tweede gedeelte gelezen. Ben benieud hoeveel er nog komt;-)

  • 29 Maart 2010 - 19:38

    Maaiken:

    Oh, dat Metallica-concert!!!!! ZOOOO gaaf dat je erbij was! En ja, natuurlijk moest er iets fout gaan, maar super dat je zo hebt genoten en dat er geen grote Guatemaltekers in de weg stonden ;-)
    Tot snel, xxxx

  • 29 Maart 2010 - 19:57

    TREES:

    Weer een gaaf verslag Jes!
    Groeten uit Brummen.
    Trees.

  • 29 Maart 2010 - 20:11

    Patricia:

    Hoi Trees. Ik heb Tessa en Gerson op tv gezien bij het Klokhuis. Erg leuk en goede reclame!
    Groetjes

  • 29 Maart 2010 - 20:13

    Patricia:

    Ennuh... dat dak boven je hoofd komt wel goed ;-)

  • 29 Maart 2010 - 20:32

    Jessica:

    Zus,ik ben blij dat het volgens jou met dat dak boven m´n hoofd wel goed komt!
    Ik heb Tesson bij het Jeugdjournaal gezien.
    Het viel toch wel met de hoeveelheid?

  • 29 Maart 2010 - 21:44

    Anja Uit Amsterdam:

    Hai Jessica,
    Wát een processies, zeg. Zitten wel schitterende bij. Hebben ze echt werk van gemaakt.
    Maar ik ben zó blij dat je ook veel foto's van Boefje erbij hebt zitten. Neem je trouwens Boefje mee naar Nederland? Ja hè???? Jaaaa, alsjeblieft!!!!!
    Nou meis. ik ben benieuwd of we nog een verhaal krijgen voordat je weer naar Nederland komt. Je hebt mazzel dat je in Mei komt, dan is het wat mooier weer en kan je weer wennen hier. Ik heb geen kamer voor je, maar ik weet zeker dat je in Drunen niet dakloos zal zijn hoor. Daar zorgen in ieder geval Mama en Papa wel voor en anders Patries.
    Lieverd, hartstikke bedankt voor al die schitterende reisverhalen. Ik ben in ieder geval heel blij dat je ze steeds naar me opgestuurd hebt. Ik heb er van genoten! Weet je trouwens, dat ik nog steeds met jouw souvenirtje onder mijn kussen slaap en het elke avond een klein kusje geef. Ik geloof dat het me beschermd. BOEFJE MEENEMEN HOOR!!!!!
    Liefs, Anja uit Amsterdam

  • 29 Maart 2010 - 21:54

    Anita:

    Hallo Jessica

    Mail adres van Mieke heb ik niet.Maar toen jij die mail stuurde was Mieke al weg.Het is heel druk bij de Jumbo moet nog steeds wennen.Er zijn ook zoveel nieuwe mensen aanwezig.Maar jij hebt het daar ook druk door het paas gebeuren daar.Vorig jaar had je ook van die foto's met die paarse gewaden.Ik snap het wel hoor jou lievelings kleur toch?
    Wat zijn het toch kleine hondjes als ze geschoren zijn.Onze Hummer moet volgende week het is een en al klit.Krijg ik weer zo'n lelijk hondje.Maar ja komt wel weer goed.
    Geniet nog van je tijd die je daar hebt en dan zien we je weer in mei.
    Hopen dat je snel een onderkomen zult vinden en werk natuurlijk.

    Groetjes,
    Anita

  • 29 Maart 2010 - 22:28

    Mama:

    Dat dak boven je hoofd is voorlopig toch geregeld???

    Ik heb ook op de foto's best wel veel bekende dingen gezien, ziet er ook nog steeds allemaal hetzelfde uit, vooral de vulkanen, helemaal geweldig.
    Ook Lago de Atitlàn, prachtig mooi meer.
    Nou Jessica je hebt er weer een mooi verslag van gemaakt.
    Voor de mensen die het daar niet kennen is het nu best wel te begrijpen, denk ik. Haha.
    En wat een mooie pup, Jack.
    Tot op skype maar weer!!!

    Liefs.

  • 30 Maart 2010 - 07:45

    Tantetje:

    Ha die Jessica

    Wat een mooi verhaal toch weer. Het klinkt afgezaagd maar elke keer maak je er iets moois van. En wat indrukwekkend al die processies met alles erom heen. Het is goed op de foto's te zien. Wat maken ze er ieder jaar toch weer een werk van.
    Meisje, geniet nog van je tijd daar want voor je het weet is het de 9e mei.

    Groetjes
    Tantetje

  • 30 Maart 2010 - 20:21

    Tante B.:

    Was weer een geweldig verhaal,met heel mooie foto`s.Wat zullen we dat missen als je terug bent (of ga er mee verder met je belevenissen hier)
    Boefje was inderdaad wel erg kort geknipt,ziet er dan toch heel anders uit,maar ik zie hem toch liever met krullen.Geniet nog maar extra van je dagen daar,het is zo 9 Mei.
    We wensen je heel fijne Paasdagen,en misschien tot op skype.
    Heel veel groetjes van ons.

    de 2 B`s

  • 31 Maart 2010 - 13:17

    Miep En Adrie:

    hoi jessica ja jammer dat je tijd er daar bijna op zit te hopen dat je snel werk vind dan goed sparen en kan je weer terug voor een tijd je wat een mooie foto s het zijn net tapijten die op de grond liggen heel mooi hoor nou gr van ons en tot gauw miep

  • 02 April 2010 - 15:32

    Janneke :

    Hey Jessica, heerlijk om weer zo'n echt Guatamalteeks reisverhaal te lezen. Jeetje, 2,5 jaar.. Weet nog dat ik je ontmoette in Antigua 2 jaar geleden! Geniet extra van de laatste weken!! Groetjes uit Nijmegen

  • 09 April 2010 - 09:04

    Schoonzusje:

    lieve jessica ,wat heb je toch weer veel ondernomen,de hond is echt leuk heb de foto's gezien.hoop dat je nog lekker geniet,ben erg blij dat het goed is afgelopen in de tuktuk!!!Ik weet nog hoe hard ze rijden met die tuktuks.het is weer een goed verhaal! ik zal je nog wel een mail sturen!verder veel liefs van je broer en mij uit Amsterdam.xxx

  • 09 April 2010 - 10:03

    Tantetje:

    Ik heb net je foto's zitten bekijken. Wat indrukwekkend al die processies. Dat moet toch ook een heleboel geld kosten. En die mensen zijn al zo arm daar.
    Die daklozen is ook zielig om te zien. En ook dat jongetje met zijn moeder en de baby die leven op de vuilnisbelt.
    Wat een ellende. Dan hebben wij het toch wel erg goed hier.
    Meisje, geniet nog een paar weken want het is zo de 9e mei

    Groetjes

    Tantetje

  • 09 April 2010 - 14:06

    Korrie Pulles:

    hoi jessica,
    mooie foto's en prachtige verhalen.Geniet er nog even van en tot 10 mei... groetjes korrie

  • 09 April 2010 - 23:09

    Mama:

    Lieve Jessica.

    Wat een processie-foto's.
    Kan me voorstellen dat je er nu wel genoeg van hebt.
    Maar ze zijn wel erg mooi, dat heb je hier helemaal niet.
    Gewoon prachtig en héél apart.

    Kus.

  • 20 April 2010 - 14:13

    Schoonzusje:

    even te laten weten dat we je niet vergeten.!!!!
    geniet ze nog!
    liefs van ons uit amsterdam.

  • 26 April 2010 - 07:44

    TREES:

    Ja,Patricia, leuk he, dat jeugdjournaal!

    Welkom weer terug! Zal je missen als we bij Tessa zijn, en ook je leuke verslagen! Tot gauw in Nederland!
    Geniet nog van de tijd dat je daar bent!
    groeten uit Brummen.
    Trees.

  • 26 April 2010 - 07:46

    TREES:

    Jes! Mocht je dakloos worden, wat ik me niet kan voor stellen met zo'n lieve familie als jij hebt, dan mag je ook hier komen, Tom gaat naar Tessa dus hebben we nog een zolder kamer voor je! Groetjes Trees.

  • 28 April 2010 - 16:19

    Mieke Klijn:

    He Meisie, ik heb je verhalen ook gelezen geweldig allemaal. Het is zo anders dan hier he, niet normaal.
    Wij waren dan met Pasen in Cinggapore, hebben wij niet zo"n mooie dingen gezien.
    Wel tempels en andere kulturen, en ook erg heet.
    Maar een hele mooie vakantie gehad.
    Heel erg veel last gehad van Jet lek, maar dat had jullie mama ook, vertelde ze. Is nu al weer over gelukkig.
    Ben noch erg druk op het werk, maar is heel erg leuk.
    Ik zie je in mei wel.

    Dikke huk Mieke.

  • 02 Mei 2010 - 11:06

    Schoonzusje:

    halloooo,
    nog even en we zien je weer live!!!
    neem je weer wat zon mee het regent nu weereens echt zondags weer!!
    dacht stuur je even een berichtje geniet nog maar lekker verder hier alles goed heeel veeel liefs van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jessica

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 69020

Voorgaande reizen:

04 Februari 2013 - 13 Maart 2013

Antigua, Guatemala

28 September 2011 - 25 November 2011

Guate

06 December 2007 - 10 Mei 2010

wereldreis

12 December 2013 - 30 November -0001

Nieuw thuisland

Landen bezocht: