Semana Santa en zoeken naar de quetzal - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Jessica Stevens - WaarBenJij.nu Semana Santa en zoeken naar de quetzal - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Jessica Stevens - WaarBenJij.nu

Semana Santa en zoeken naar de quetzal

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica

04 Mei 2010 | Guatemala, Antigua

Het weekend voor Semana Santa(de heilige week)was weekend de Ramos.Je zag nu heel veel traditionele boeketjes die mensen lieten zegenen en dan boven de deuropening van hun huis hangen.Natuurlijk was er zondags weer een processie,nu van La Merced.Na die bekeken te hebben,heb ik een tijdje rondgelopen om alfombra´s te bekijken.Er waren hele grappige bij met de bekende gele boog in miniatuur en een hele groentetuin.Ook ´s avonds weer de deur uit om de processie te zien.Maandag 29 maart begon Semana Santa dan echt.Omdat het al een paar maanden uit is met Tony en ik hem stukken minder zie,had ik het deze week wat rustiger dan vorig jaar.Toen werd ik overal mee naar toe gesleept.Gelukkig had ik wel een folder met wat er per dag te doen was.Maandag de velación(bijbelafbeelding)in La Merced,dinsdag in de San Francisco kerk en woensdag in Escuela de Cristo(de drie grootste kerken van Antigua).Bij de laatste was ik ´s avonds met Boef gegaan,dat was dus echt niet te doen.Ik kwam maar tot halverwege de kerk en toen kwamen we al helemaal in de verdrukking,zo druk was het.Mooi om te zien met alle verlichting,maar overdag is het stukken rustiger en is alles beter te zien.Hier stonden buiten ook alle karren met de kruisweg erop afgebeeld,die later in de week met de processie meereden.Op de terugweg op zoek gegaan naar de kinderprocessie van La Merced,die weer een lekker zooitje was met alle ouders die erbij liepen.Ook was ie flink vertraagd,waardoor de processie van San Felipe er meteen achteraan kwam.Donderdag waren de processies van San Cristóbal el Bajo en de San Francisco kerk.Van de eerste heb ik ´s middags en ´s avonds alleen maar een stukje gezien.Ik was er net te laat bij en had geen zin om er helemaal voor om te lopen.De andere kwam bij mij op de hoek,lekker makkelijk.Deze ook ´s avonds weer gezien.Ik had weer gezelschap van Tony,dus die sleurde me daarna mee naar alle Sagrarios,die in zeven kerken(geloof ik)waren.Geen idee wat dit nou precies was of betekende,het waren ook weer Jezusbeelden.Helaas(niet dus)waren halverwege allebei m´n camera-accu´s leeg en moest ik even naar huis om ze op te laden.Toen door naar La Merced,waar om middernacht de Sentencia was.Zogenaamde Romeinen te paard waren daar,waarvan er één een heel verhaal voorlas waar ik absoluut niet naar heb geluisterd(het valt nog steeds niet mee,dat Spaans).Daarna hebben we tot kwart over 2 rondgelopen om alfombra´s te bekijken,toen vond ik het wel genoeg geweest.

Zodra we vrijdagochtend de hoek van mijn straat omsloegen,was het één mensenmassa en alfombra´s.We hadden nog maar drie blokken gelopen tot aan het park,maar Boef stortte al helemaal in.Het was vreselijk warm en benauwd.In het park vond ze een heel smal richeltje met aarde,waar ze meteen ging liggen om af te koelen.Ik wilde eigenlijk al met d´r terug naar hus lopen en dan later op zoek gaan naar de processies,als het wat was afgekoeld.Maar onderweg naar huis kwamen we de eerste processie tegen en kon Boef bijkomen in de schaduw.Dit was de processie van La Merced,die ´s nachts al om 4 uur was begonnen.Het was de laatste processie met Jezus met het kruis op z´n rug.Deze moest voor 1 of 2 uur ´s middags terug in de kerk zijn,want dat is het tijdstip dat ie is gestorven(ofzoiets?).Vanaf 3 uur begonnen de 3 processies met alle cucurucho´s in het zwart i.p.v.paars en Jezus in een kist op de draagbaar.Na de processie nog even bij de kathedraal naar de kruisiging van Jezus gekeken en toen snel een paar uur naar huis,weg uit die hitte.Mijn appartement was de eerste maanden echt een koelkast.Met deze hitte werd het er wel iets warmer,maar was nu heerlijk om bij te komen.
Eind van de middag was het genoeg afgekoeld om weer de straat op te gaan,waar het nog steeds vreselijk druk was.Eerst hadden we de processie van de kathedraal,die erg klein was en ook maar een paar uur rondliep.Daarna via wat straten met alfombra´s een plekje gezocht om de processie van San Felipe te bekijken,de grootste van alles.Er liepen zo´n 8000 cucurucho´s mee,wat neerkwam op zo´n 1,5-2 km. alleen maar mannen in zwarte gewaden.Ook liepen er zo´n 300 mee met wierook,toen die langskwamen zag alles wit van de rook.Na 3 kwartier kwam dan eindelijk de draagbaar in zicht,gedragen door 100 cucurucho´s.Heel indrukwekkend en mooi,compleet met een trappetje naar de verlichte,glazen kist met Jezus erin en daarachter de paus.Hier kwamen alleen niet,zoals bij de andere processies,nog een hoop vrouwen er achteraan met een draagbaar met Maria.
Door naar het park waar we tussen alle drukte nog een plekje vonden om de processie van Escuela de Cristo te zien.Eerst kwamen alle karren langs met de kruisweg,de engelen,de Romeinen en Palestijnen en ook weer veel cucurucho´s.Pas na een uur kwam de draagbaar langs,die iets kleiner was dan de andere,gedragen door 80 man.Erg kitsch met heel veel bladgoud,maar ik vond het de mooiste van alles.Erg raar dat,nadat ik heel dit circus vorig jaar al had meegemaakt en als totaal niet-gelovige,zo´n draagbaar zoveel indruk maakt.Hier kwam Maria wel achteraan een ook deze draagbaar was schitterend.Om half 11 was alles voorbijgetrokken en liepen we erg moe terug naar huis.

Zaterdag waren de twee processies alleen met Maria,omdat Jezus nu dus dood was.Ze kwamen ´s avonds allebei langs m´n huis,dus ik kon mooi blijven zitten totdat ik de marsmuziek hoorde.Escuela de Cristo had weer een andere draagbaar met Maria,het mocht wat kosten...Ook mooi,maar de processie was nu veel korter,was toch heel anders.Een uur later had ie een rondje gemaakt en was het ondertussen schemerig geworden,dus naar de hoek gelopen om het ook nog met verlichting te zien.En om 10 uur kwam de processie van San Felipe langs.
Zondagmiddag was de laatste processie.Deze was heel anders,want nu was Jezus herrezen(ja,ja...).Deze keer geen tragische marsmuziek en paarse of zwarte gewaden,maar vrolijke muziek,veel geroep en mensen in hun gewone kloffie.En toen was Semana Santa weer voorbij.Toch wel lekker dat die hordes mensen weer vertrokken en er niet meer van vroeg tot laat overal files stonden.Er waren iedere keer zoveel wegen afgezet voor de processies,dat alles dan een hele tijd vaststond.Bijna alles is hier éénrichtingsverkeer,waar ik zo aan gewend ben dat ik maar naar één kant kijk als ik moet oversteken.Maar door alle omleidingen kwamen de auto´s nu opeens ook van de andere kant,waardoor ik af en toe zo voor een auto sprong.Gelukkig kunnen ze hier met die slechte straten niet al te hard rijden :wink: .

Dinsdagavond gingen we Maaiken ophalen van het vliegveld.Errug leuk om haar weer te zien!Ik was al een paar weken een appartement voor d´r aan het zoeken,maar dat schoot niet op.Er was weinig beschikbaar,of te ver weg,of veel te duur.Dus nadat ze een nachtje in m´n buurhostel had geslapen,gingen we op zoek naar een appartement.Net voor het weekend zag ik een bordje met kamers te huur bij het huis precies tegenover mij.Hier eerst aangeklopt en Maaiken was meteen verkocht.Zo werden we gezellig overburen.Ook lekker makkelijk,want we doen zo´n beetje alles samen.Boodschappen,koken,naar het internet,heel veel fluxxen en yahtzeeën,uit eten en naar het zwembad.Meteen de eerste zondag dat ze er was,gingen we naar ons favouriete zwembad(bij een hotel).Maar opeens mocht Boef hier niet meer naar binnen,wat vorig jaar nog wel mocht.Door naar een ander zwembad in een dorpje net naast Antigua.Later kwamen ook Tessa,Gerson en Jack(hun eerste hond,ze hebben er inmiddels nog één),het werd een gezellige beestenboel.Erg lachen met Boef die helemaal wild werd zodra ik het zwembad inging.Maar toen we een week later weer voor de poorten van dit hotel stonden,mocht Boef opeens ook hier niet meer binnen.Klote,want nu konden we nergens meer met Boef naar het zwembad.We hoorden daar nog wel een gigantisch gerommel van een uitbarsting van de vulkaan Fuego,gevolgd door een flinke rookpluim.De week daarop Boef maar bij Tony gedropt,zodat mama lekker een dagje vrij aan het zwembad had :zonnebril: .
Langzaamaan begint het regenzeizoen.Vielen er aan het einde van Semana Santa af en toe al wat druppels,nu zijn de stortbuien weer begonnen die uren duren.Dan koelt het wel lekker af,maar daarvoor is het nog steeds benauwd.Maar nu is het,na een paar dagen veel regen,weer hartstikke droog met een blauwe lucht.

Ook gingen Maaik en ik een paar dagen naar Biotopo del Quetzal.De quetzal is de nationale vogel van Guatemala(ook de munteenheid)en erg mooi met z´n kleuren en drie lange staartveren.Hij is in Guatemala vrijwel uitgestorven,maar in dit regenwoud was er een hele kleine kans om hem misschien te kunnen zien.Aangezien ik er een beetje geobsedeerd door ben geraakt,wilde ik het toch een keer proberen.Eerst nog uitgezocht wat de beste tijd was om hem te zien en of er wel iets van een restaurant daar aanwezig was.We kregen allemaal verschillende antwoorden,konden nergens een telefoonnummer van vinden,maar uiteindelijk maar een shuttle geboekt die naar Coban ging en ons bij de Biotopo zou afzetten.Toen we woensdagochtend in het busje nog door Antigua reden,wees de chauffeur ons op de vulkanen.Het had ´s nachts geregend en blijkbaar was het flink afgekoeld,want op de toppen van de vulkanen lag ijs(of sneeuw)!Had ik nog nooit gezien,was erg mooi.
Gelukkig hadden we onderweg tegen de chauffeur gezegd dat we naar de Biotopo wilden,want hij wist van niks.We werden afgezet bij een hotelletje met een paar kamers,waar we ook konden eten.Dus het was allemaal veel makkelijker dan we hadden verwacht.We werden meteen verwelkomd door de 8-jarige dochter van het hotel,die heel wat vragen voor ons had en geen seconde d´r kwebbel hield.Ze zou ons het pad in het regenwoud achter het hotel laten zien,maar wij wilden eerst even rustig onze tassen uitpakken en bijkomen van de reis.We hadden maar 5 uur in het busje gezeten,maar waren toch vrij gaar.Om de 10 minuten stond ze weer buiten te roepen of we al klaar waren om te gaan.Pff,hier hadden we geen zin in :sad: .Uiteindelijk waren we zover en liepen we al glibberend en glijdend het regenwoud in.Doordat de grond zo vochtig was,was het erg glad.Dat beloofde niet veel goeds voor de volgende dag,wanneer we uren wilden rondlopen in de Biotopo.Daarna nog op een plekje onze nekken zitten verrekken met turen naar de boomtoppen waar regelmatig een quetzal zou zitten.Natuurlijk niks gezien.Nog naar de ingang van het park gelopen om te zien waar we de volgende ochtend moesten zijn.Het lag vlak naast ons hotel,lekker makkelijk.We waren hartstikke moe,dus alleen nog maar wat spelletjes bij het restaurantje zitten spelen.Maar we werden steeds lastig gevallen door het irritante jong,dus na het eten zijn we maar snel naar onze kamer gevlucht.Daar nog zitten kijken naar alle vuurvliegjes,was erg mooi.
We hadden gehoord dat je ´s morgens erg vroeg iets meer kans maakte om een quetzal te zien,dus zaten we om half 7 al aan het ontbijt.Constant in de boomtoppen zitten turen en af en toe zagen we iets roods,wat dan vruchten bleken te zijn.Er zat op een gegeven moment wel een andere mooie vogel,maar ja,het was geen quetzal.Op kwart voor 8 waren we al in de Biotopo,waar het pad het eerste uur alleen maar steeg.Dat geklim is niks voor mij,maar gelukkig was het een goed onderhouden pad dat makkelijk te lopen was.Wel jammer dat de weg net naast het park loopt,zodat het lang duurde voordat we(bijna)geen vrachtverkeer meer hoorden.Om de zoveel tijd stonden we stil om weer naar boven te turen,maar geen quetzal te zien.Er was überhaupt weinig te zien,alleen een paar hagedisjes en vogeltjes.Maar het was een mooi park met watervallen en een paar prachtige uitzichtpunten.Om half 2 hadden we alle paden gelopen en waren we alweer terug in het hotel,waar de eigenaar ons op z´n laptop allerlei foto´s en filmpjes van de quetzal liet zien.Er zat er daar dus echt regelmatig één,blijkbaar zelfs nog twee dagen voordat wij er waren.Maar ja,daar hebben we niks aan als wij er geen zien...De foto´s van de quetzal die je op m´n fotowebsite ziet,zijn dan ook foto´s van de laptop en heb ik niet zelf genomen.Maar dan kun je zien waarom ik deze vogel zo vreselijk graag zelf had willen zien.
De eigenaar zou ons roepen als er ´s middags of de volgende ochtend nog een quetzal zou opduiken,zodat wij onze nekken niet meer hoefden te verrekken.Dat kwam goed uit,hoefden wij vrijdagochtend niet onze wekker te zetten om al vroeg naar boomtoppen te gaan zitten staren.Ik had er rekening mee gehouden dat ik geen quetzal zou zien,maar was stiekum toch erg jammer.
De shuttle zou pas rond 11 uur langskomen,zodat we lekker op ons gemak konden doen.Om kwart voor 11 zaten we langs de weg en hoopten maar dat het busje zou stoppen.Aangezien de chauffeur op de heenweg ook niet wist dat wij er eerder uit moesten,waarom zou deze dan wel weten dat ie ons op moest halen?Maar het viel niet tegen,na een uur wachten met veel getoeter,gestaar en gezwaai naar osns,stopte de goede bus.Onderweg zitten genieten van het wijdse uitzicht,de bergen en dalen,al het zwerfaval in de berm(oké,was iets minder)en de dorpjes.Het zou voorlopig de laatste keer zijn dat ik dit prachtige Guatemala kon zien :cry: .Er moesten mensen in die stinkhoofdstad worden afgezet,midden in de spits,wat voor een uur oponthoud zorgde.Hoewel we maar twee dagen weg waren geweest en ik het heerlijk had gevonden weer even iets anders te zien,was het heerlijk toen we Antigua binnenreden.Ik was weer thuis!En heerlijk om een uur later Boefje weer te zien.

Voor het daklozenproject hebben we een boek met foto´s en informatie van veel daklozen,wat vooral nodig is bij de identificatie van een overledene.Er was al 3 jaar niks aan gedaan,dus de laatste paar weken ging het fototoestel mee en moest ik allerlei gegevens noteren van daklozen die niet in het boek stonden.Dit was zo grappig,maar af en toe ook dieptriest.Voor de foto´s werden,vooral door de mannen,de gekste posities ingenomen.Velen wisten hun geboortedatum niet eens en we kregen erg verwarrende antwoorden.Eén man zou 80 jaar zijn,maar geboren in 1948.Ach,valt natuurlijk ook niet mee als je straalbezopen bent of al jaren je hersens aan het versnuiven bent met lijm.Ook waren er mensen die ik in de 40 schatte,maar begin 30 waren en weer anderen die nog tieners bleken te zijn i.p.v. eind twintig zoals ik dacht.In El Refugio werd eindelijk duidelijk welke kinderen bij wie hoorden.Op één kamertje woont een stel waarvan de vrouw 24 jaar is,met hun kinderen van 10,6,5 en 2,5 jaar en het zusje van de vrouw van 8 jaar.Je wordt er af en toe zo moe van...Gisteren gaf ik een foto aan iemand die me vroeg wie de vrouw op de foto was.Ze herkende zichzelf niet eens!
Eind april was de geestelijk gehandicapte Elizabeth jarig,die met d´r oma in een kamertje in El Refugio woont.Een week eerder hadden we d´r al schoenen gegeven,ze zat te gillen van plezier.Op d´r verjaardag zelf hadden we taart meegenomen.Was zo leuk om iedereen ervan te zien smullen!

Nu is de laatste week in Antigua aangebroken en begint het afscheid nemen :sad: .Al het afscheidsetentje van Por Eso(het daklozenproject)gehad.Van Maaik heb ik als afscheidscadeau een heerlijke massage gehad.Een uur lang werden we flink gekneed en gemasseerd,had er de volgende dag zelfs spierpijn van.
Het ergste wordt het afscheid van die gekke Boef.Want nee(ik zal het nog één keer uitleggen,vooral voor Anja!),ze kan niet met me mee terug.Ik moet zo snel mogelijk weer aan het werk(huh,wat is dat ook alweer?)en zal nog een tijdje bij pa en ma wonen.Ik kan ze natuurlijk niet zomaar met mijn hond opzadelen terwijl ik aan het werk ben.En als ik éénmaal weer op m´n eigen zit,zou Boef de hele dag alleen zitten.Dat is iets waar ze absoluut niet tegen kan.Ik laat d´r hier maar heel af en toe een paar uur alleen en dan zit ze al constant te blaffen en te piepen.Ook moet ik de muren barricaderen met stoelen,zodat ze niet de verf van de muren krabt.Dus voor mezelf zou ik haar zo graag mee willen hebben,maar wat heeft Boef eraan als ze de hele week diep ellendig opgesloten in een appartementje?Ze heeft het vorig jaar die 3 maanden hartstikke goed gehad bij Tony,dus daar gaat ze nu ook weer naar toe.Hij is net zo gek met d´r als ik,ze heeft zijn andere hond en zes kinderen om mee te spelen en er is altijd wel iemand thuis.Ook kost het waarschijnlijk een kleine 1000 dollar aan een chip,inentingen en papieren om d´r naar Nederland te vervoeren(de vlucht zelf kost nauwelijks iets).
Gelukkig kan ik Boef nog wel twee dagen langer om me heen hebben,want ik ga niet donderdag al met de bus naar Cancun,maar vlieg lekker zondagmorgen vanaf hier naar Mexico.Pa en ma vonden het maar niks dat ik zo´n 26 uur met de bus naar Mexico moest en wilden mij sponsoren met een vliegticket.Het was nog een heel gezoek,want op internet waren de tickets net zo duur of nog duurder als m´n ticket naar Düsseldorf.Daarna bij een aantal reisbureautjes langsgeweest,waar de gemiddelde prijs op 600 dollar lag.Wat een onzin zeg,is maar ruim 1,5 uur vliegen(rechtstreeks dan,waar ook nauwelijks tickets voor zijn te vinden)!Maar uiteindelijk was er een reisbureau dat een goedkoper ticket kon vinden,met een overstap in San Salvador.Dus hoef ik niet met de bus om daarna nog een paar dagen in Cancun te verblijven,maar vertrek ik zondagochtend om 4 uur naar het vliegveld,moet ik in Cancun een uur of 7 wachten en dan in één keer door naar Düsseldorf.Bedankt paps en mams!!Nu nog afwachten of de vulkaan in IJsland zich rustig houdt...

Zo,dit was het(voorlopig?)laatste verhaal vanuit het buitenland.Ik zal er ergens volgende week nog één in Nederland schrijven.Iedereen bedankt voor het wensen van een goede reis,zelfs al een maand geleden...
Tot snel!

De foto´s van Semana Santa staan al een paar weken op http://jessicans.mijnalbum.nl en er staat nu nog een nieuwe map bij.

Liefs Jessica

  • 04 Mei 2010 - 18:53

    Mama:

    Hé Jessica, ben jij Katholiek opgevoed????
    Dat weekend voor Semana Santa, dat heet hier Palm Pasen en dan kan je takjes laten zegenen in de kerk. Die neem je dan mee naar huis en hang je in n kamer, bijv. bij kruisbeeld.
    Het eerste stukje weer gelezen, wacht nog af!!!

  • 04 Mei 2010 - 19:00

    Jessica Stevens:

    Jeetje,hoe moet ik dat nou weer weten?Ligt toch echt aan jullie opvoeding hoor....

  • 04 Mei 2010 - 20:14

    Patricia:

    Hahahaha, wist ik ook niet:-)
    Moet eerlijk zeggen dat ik het ook niet zo belangrijk vind... Sorry mam.

    Ik wacht ook weer met spanning op de rest van het verhaal!

  • 04 Mei 2010 - 21:10

    Mama:

    Ligt echt niet aan de opvoeding hoor, jullie hebben het ook allemaal op school gehad, maar jullie zijn het gewoon vergeten!!!

    Nou Jessica je laatste verhaal vanuit het buitenland was weer een mooi verhaal, wel jammer dat je de quetzal niet in het echt hebt gezien, ik weet dat je die vogel zo mooi vind.
    Fijn dat je de laatste weken nog gezellig met Maaiken bent geweest.
    Doe je haar heel veel groetjes van ons.

    De foto's zijn ook hartstikke mooi, deze had ik nog niet gezien.
    ECHT GEWELDIG!!!

    Liefs en nog n paar fijne dagen.

    Dikke kus.

  • 05 Mei 2010 - 07:58

    Tantetje:

    Ha die Jessica

    Heb eerst de foto's bekeken. Wat een mooie vogel moet dat zijn en jammer dat je hem niet gezien hebt. Maar gelukkig heb je wel veel andere mooie dingen gezien en onderweg ook inderdaad heel veel muik.
    En die Boef lijkt wel een fotomodel. Als je hem zo ziet dan kun je niet geloven dat hij zoveel jankt als je er niet bent. Van de andere kant blijkt daar wel weer uit dat hij je niet kan missen. Maar bij Tony was hij al gewend en dat zal nu ook wel weer goed komen.
    Meisje, geniet nog van die paar dagen extra en we zien je binnenkort

    Groetjes

    Tantetje

  • 05 Mei 2010 - 09:40

    Anita:

    Halloooooooooo Jesica

    Het was weer een heel verhaal wat gaat de tijd toch snel voorbij geniet er nog maar even van voor je aan je terug reis begint.Het zijn weer mooie foto's jij kunt in ieder geval zeggen dat je toch heel wat meegemaakt hebt de laatste jaren.Een hele goeie terug reis ik zie je wel weer.

    Groetjes Anita

  • 05 Mei 2010 - 14:33

    Mieke Klijn.:

    Echt geweldig allemaal,

    Goed dat het zo allemaal geregeld is, nie dan.
    De laatste dagen wil je dan echt naar huis, en hier is het nog erg koud.
    Ik zal je nog wel niet zien denk ik, 12 mei zijn wij weer weg.
    Toon moet trainen voor L'Alp d'Hues, dat gaat 3 juni gebeuren, ook allemaal weer spannend.
    Meisie geniet nog van de laatste dagen, een dikke knuffel van mij.
    Een goede terug reis.
    XXXXXX Mieke.

  • 05 Mei 2010 - 16:17

    Tante B.:

    Nou dames het ligt volgens mij niet echt aan de opvoeding,Maar jullie zijn het gewoon vergeten.Jullie zullen het op school wel niet erg interessant gevonden hebben.
    Jessica we zullen je verhalen echt wel gaan missen,en ook de mooie foto`s,maar het is ook wel weer fijn om je in de buurt te hebben,en je weer regelmatig te zien.hebben we eindelijk onze joker weer terug (haha)
    Wij wensen je een heel goede reis,en zien je volgende week wel weer.

    Heel veel groetjes van de 2 B`s

  • 06 Mei 2010 - 17:00

    Marijke Van Oijen:

    Hallo Jessica,
    Ik heb erg genoten van al je prachtige verhalen en ik hoop van harte dat er in de toekomst zeker van jou nog meer reisverhalen komen. Als je ervan geproefd hebt volgen er meer. Ik wens je een goede reis toe en hopelijk zie ik je een keer in Drunen.
    Groeten Marijke

  • 07 Mei 2010 - 21:22

    Patricia:

    Ha zus,

    Lijkt me inderdaad moeilijk en zwaar, het afscheid nemen, maar van de andere kant wachten hier ook weer veel leuke dingen en mensen op je! Komt wel goed:-) Anders maar hard werken zodat je snel weer de hort op kunt!
    Enne, over die vogel... dan kijk je maar naar je been, want hij is altijd bij je ook al heb je hem niet in het echt gezien. Hahaha.
    Tot snel ;-)

    Dikke kus

  • 10 Mei 2010 - 13:45

    Tante B.:

    WELKOM THUIS.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jessica

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 69011

Voorgaande reizen:

04 Februari 2013 - 13 Maart 2013

Antigua, Guatemala

28 September 2011 - 25 November 2011

Guate

06 December 2007 - 10 Mei 2010

wereldreis

12 December 2013 - 30 November -0001

Nieuw thuisland

Landen bezocht: