Regen, regen, regen, regen en nog eens regen - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Jessica Stevens - WaarBenJij.nu Regen, regen, regen, regen en nog eens regen - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Jessica Stevens - WaarBenJij.nu

Regen, regen, regen, regen en nog eens regen

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica

28 Oktober 2011 | Guatemala, Antigua

Het goede nieuws is dat het alweer ruim een week droog is, maar wat heeft het geregend! Normaal komen de tropische stormen veel eerder in het regenseizoen overdrijven, maar het had nu nog niet zo hard geregend als de afgelopen weken. Gelukkig was er in Antigua verder weinig van te merken, maar in delen van Guatemala was de noodtoestand uitgeroepen, minstens 35 doden en veel vermisten, modderstromen en veel wegen die niet meer begaanbaar zijn omdat er hele stukken zijn weggespoeld. Ook waren er af en toe problemen met de electriciteit, dan liep ik ergens en viel opeens alles uit. Dan is het toch wel erg donker!

M´n tweede zondag hier was ik uitgenodigd door José, de thuisleraar Spaans van m´n buurman, om samen met zijn studenten te komen bbq-en. De dag begon zowaar droog en zonnig en we gingen met een man of 10 naar Dueñas, waar José in een "gated community" woont. Het lag helemaal buiten Dueñas en was meer een spookstadje. Op een heel groot stuk grond stonden maar een stuk of 20 huizen, waarvan de meesten niet eens af waren. Het leek wel het einde van de wereld, dit waren de laatste huizen voor de vulkanen Fuego en Acatenango. Het uitzicht op de vulkanen zou hier erg mooi zijn, maar ze zaten bijna de hele dag in de wolken. Bij de algemene barbecueplaats hielp iedereen met het bereiden van het eten, lekker gegeten. Daarna nog wat spelletjes gedaan en helaas begon het aan het eind van de middag weer te regenen. Nog wat door het stadje en over de kermis en begraafplaats geslenterd en terug naar Antigua.
De rest van die week waren er dagen bij van 24 uur nonstop stortregen. Dan werd ik wakker en hoorde ik weer het gekletter van de regen op de golfplaten, was echt niet leuk meer. Ik had Boefje een paar dagen willen halen, maar dat zou niks uithalen, ik kon niet eens normaal naar buiten. Het was echt afwachten tot het iets minder hard regende en dan snel naar buiten om de dingen te doen die ik moest doen. Het was net zo handig om op slippers en met 3/4 broek te blijven lopen, want m´n gympen en lange broeken waren steeds zeiknat. Ik had een paar shirts onder een afdak te drogen hangen, maar die waren na 3 dagen nog nat. Het midden van de straten was een rivier, dus moest je zoeken waar je het beste de straat over kon steken. Af en toe was het wel droog en dan was het meteen warm en benauwd, maar dan zag je op een gegeven moment de zwarte wolken aankomen, de temperatuur zakte 10 graden en dan wist je dat er weer een plensbui aankwam. Aan het eind van de week zou het beter weer worden volgens alle weermannen hier, maar toen kwam er weer een andere tropische storm aanzetten, dus nog meer regen. We zouden zaterdags met een heel stel uitgaan, maar uiteindelijk belde iedereen af omdat de weg naar San Gaspar(waar iedereen woont)´s middags al bijna niet meer begaanbaar was. Gelukkig was en bleef het die zondag wel droog, zodat ik Bregje, Anne en Klaas, de 3 nieuwe vrijwilligers van Tessa´s stichting, een rondleiding in Antigua kon geven. ´s Avonds gezellig ergens gegeten en blijven hangen, maar bij thuiskomst bleek de vis niet goed gevallen te zijn en heb ik de halve nacht boven de wc gehangen. Dus de volgende ochtend m´n Spaanse lessen maar een week verzet en op bed blijven liggen. Dinsdags eindelijk Boef opgehaald die tot zaterdag bij me is gebleven. Eerst naar de kapsalon gebracht zodat ze die stomme poedelcoupe ongedaan konden maken. Ga ik haar daar ophalen, komt ze terug met 2 paarse strikjes in d´r oren en een roze bandana om. Ze sporen hier toch echt niet! Meteen om de hoek alles eraf gehaald, kon er geen foto van maken want ze was helemaal door het dolle heen.Het was wel weer even wennen aan het slapen met zo´n hond die helemaal tegen me aangedrukt lag en zodra ik m´n ogen opendeed me helemaal onderlebberde.
Ik werd donderdags wakker zonder het getik van de regen te horen. Meteen naar buiten gegaan en ik zag een prachtige blauwe lucht met zon. Ook waren eindelijk de vulkanen en heuvels weer te zien, die hadden bijna al die tijd in de wolken gezeten. Verder veel rondgelopen met Boef, die ook door veel mensen werd herkend(en zelfs d´r naam nog wisten)en Isolde en Yashaiya kwamen regelmatig spelen. Ook nog een avond met Boef in de kroeg gehangen. Zaterdags ging ze weer terug naar Santa Ana, want we zouden ´s avonds gaan stappen. Maar ook nu werd er weer afgebeld en hebben we maar een spelletjesavond in San Gaspar gehouden.

Deze week ben ik weer naar school geweest, nu met een andere lerares. Zij praatte gelukkig niet over alle familieproblemen zoals m´n andere lerares en liet me rustig nadenken zonder alles voor te zeggen. Maar ik wil altijd weten waarom iets op een bepaalde manier in het Spaans moet en waarom het niet op de manier kan die ik in m´n hoofd heb. Daar had ze regelmatig toch wel moeite mee. Dan wist ze het zelf ook niet meer en was ze minuten in d´r boeken aan het zoeken naar een verklaring. Maar toch een leuke lesweek gehad met vandaag zelfs een diploma-uitreiking. Verder was het maandag tot en met woensdag de koekjesbakdagen van Tessa´s stichting om geld in te zamelen voor een dagje dierentuin. Ik heb maandagmiddag even meegeholpen met koekjes versieren en daarna met Anne en 6 kinderen naar Antigua gegaan om de koekjes proberen te verkopen. Was best vermoeiend om die kinderen gemotiveerd te houden en ze te laten praten tegen de mensen. Ook werd er eentje steeds boos als er even niemand iets wilde kopen en dan moest haar weer terechtwijzen. Natuurlijk begon ook al snel het gezeur dat ze een ijsje wilden... Pff, echt niks voor mij!Toch mooi in die 3 dagen bijna 130 euro opgehaald voor het dagje dierentuin.
Ook dinsdagmiddag weer naar San Gaspar, nu om verder te gaan met het nakijken van recepten voor het kookboek dat binnenkort gedrukt gaat worden. Het nakijken doe ik samen met Isolde en dan krijg je erg grappige discussies over of er nou ergens een spatie tussen meloenbolletjeslepel moet of niet.

Ik vul nu m'n dagen met het heel erg genieten van de zon en blauwe lucht, wat klusjes doen voor Tessa, Isolde en Yashaiya die regelmatig langskomen, rondslenteren, bezoekjes aan Boef, gewoon genieten van Antigua en maar niet teveel denken aan het feit dat m'n vakantie al over de helft is.
M'n buurman is vorige week vertrokken en ik kon mooi zijn appartement reserveren voor Maaiken, die woensdag komt. En nog meer goed nieuws, ik heb een manier gevonden om The Voice normaal te bekijken(echt heel belangrijk...).
Met het mooie weer komen ook weer de muggen en andere vieze insecten. Was ik eindelijk muggenbultvrij(dus toch geen bedbugs), nu zit ik weer helemaal onder en 's avonds loop ik in m'n appartement van alles dood te meppen. Maar maakt niet uit zolang het maar niet meer gaat regenen! Het wordt ook steeds warmer, vandaag wel rond de 30 graden, maar de nachten zijn nog erg koud.

Morgen gaan we met z'n vijven naar Lago de Atitlán, waar ik waarschijnlijk iets heel leuks ga doen wat ik toch eigenlijk ook wel supereng vind. Daarover de volgende keer meer!

Liefs Jessica

Foto's: http://jessicans.mijnalbum.nl

  • 29 Oktober 2011 - 06:44

    Patricia:

    Het zal toch niet echt gebeuren... ben ik de eerste die reageert.... Hahaha. Ik had je donderdag al een tijdje aan de telefoon gesproken wat erg leuk en gezellig was, maar je hebt niks verteld over Lago de Atitlan. ben benieuwd wat je gaat doen!

    Doeiiiii

  • 29 Oktober 2011 - 09:53

    Trees:

    Boeiend verslag Jessica.
    En van af nu mooi weer!
    Hier een mooie herfst, gisteren zaten de terrasjes vol in Zutphen, heerlijk munt thee drinken in het zonnetje! Zien we jou nog? hoop het wel. Groetjes uit Brummen.
    TREES

  • 29 Oktober 2011 - 10:09

    TREES:

    Wat schrijf je leuk Jessica! Wilde ik je nog zeggen! Ook erg leuk dat je Tessa helpt met haar kookboek! komt er leuk uit te zien wat ik er van gezien heb! Nu ons best gaan doen deze boeken in Nederland te verkopen! DUS.....wil iemand zo'n boek, bestellen bij mij!
    Een fijn weekend voor jou met mooi weer! En zonder regen!
    Groetjes Trees.

  • 29 Oktober 2011 - 10:21

    Tantetje:

    Heb ook even de foto's bekeken, maar is wel een gezellige boel. Die bbq en koekjesbakken. Ze houden je daar goed bezig. Aan het weer kun je toch niets veranderen dus je moet er zelf iets van zien te maken.
    Geniet nog maar lekker van je vakantie en tot de volgende keer.

    Groetjes

    Tantetje

  • 29 Oktober 2011 - 11:51

    Miep:

    hoi jessica leuk je verhaal te lezen ja we hebben het op de tv gezien en dat zag er niet goed uit wat een regen maar gelukkig is de zon nu weer en kan je lekker genieten van je vakantie nou veel plezier ik hoor het wel weer gr miep en adrie

  • 29 Oktober 2011 - 16:42

    Tante B.:

    He he eindelijk weer een verhaal,hebben we lang op moeten wachten haha.
    Maar gelukkig heb je nu `n beetje mooi weer,en volgende week je vriendin weer daar,kan het weer `n gezellige boel worden.
    Wij gaan morgen gokken,als het net zo goed gaat als toen met jou hebben we niet te klagen.
    Geniet nog van je tijd daar.

    Groetjes van de 2 B`s

  • 30 Oktober 2011 - 13:59

    Mama:

    Patricia zei vanmorgen dat je er weer een nieuw verhaal op had staan, heb gisteren geen computer aan gehad dus
    na visite net van Ans maar snel even gaan lezen. Inderdaad weer een mooi verhaal ook de foto's zien er weer goed uit met de blauwe lucht.
    Ga geen gekke dingen doen in Lago de Atitlan, hè??? Kom wel weer heel terug!!!
    Ben benieuwd.
    En Trees voor mij een kookboek.
    Voor volgende week weer heel veel plezier met Maaiken.

    Liefs en dikke kus.
    Mama.

  • 01 November 2011 - 12:22

    Anita:

    Weer een heel verhaal en die foto's zien er ook weer mooi uit en boefje weer mooi getrimd en paars is toch jou kleur had het wel eens willen zien met al der strikken haha.Hopen dat het nu een beetje droog blijft.Nog even lekker genieten meid.Groetjes

  • 01 November 2011 - 22:06

    Henriette:

    wat een mooi verhaal weer,wel jammer voor je dat er al weer de helft op zit van je vakentie,dus dan toch nog maar even genieten .

    groetjes Henriette

  • 02 November 2011 - 16:08

    Mieke Klijn:

    Weer echt geweldig, alles wat je weer mee maakt.
    Ik ben blij voor je dat het nu droog is, en 25 graden ,lekker jo.
    Hier is het ook nog steeds mooi weer.
    Met mij gaat alles goed.
    Dikke kus en knuffel Mieke.

  • 02 November 2011 - 22:40

    Jessica:

    Nou, ik heb het paragliden bij Lago de Atitlán overleefd, ondanks een pittige landing(meer een crash), waardoor ik nu bont en blauw ben. Maar het was geweldig!!
    Helaas heeft mij het droevige nieuws bereikt dat mijn auto is overleden, dus wie nog een niet al te duur wagentje te koop weet te staan, ik hoor het graag(ook van sponsors hoor ik graag!).
    En tante B, nog iets gewonnen?
    Trees, ik ben al weg wanneer jullie naar Guate komen.

  • 04 November 2011 - 21:45

    Tante B.:

    Hoi J.

    Was gisteren vergeten te zeggen,dat ik niet zo veel gewonnen heb om je te helpen met `n andere auto.
    Dus je zal iemand anders moeten zoeken haha.
    Was wel gezellig om even met je te kletsen.

    Groetjes van ons 2

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Antigua

Guate

Vakantie!

Recente Reisverslagen:

14 December 2011

Afscheid

20 November 2011

Eindelijk: de quetzal!!

11 November 2011

Leuke dingen!

28 Oktober 2011

Regen, regen, regen, regen en nog eens regen

08 Oktober 2011

Weer thuis(deel 287)
Jessica

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 150
Totaal aantal bezoekers 69023

Voorgaande reizen:

04 Februari 2013 - 13 Maart 2013

Antigua, Guatemala

28 September 2011 - 25 November 2011

Guate

06 December 2007 - 10 Mei 2010

wereldreis

12 December 2013 - 30 November -0001

Nieuw thuisland

Landen bezocht: