Feestdagen in Antigua - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Jessica Stevens - WaarBenJij.nu Feestdagen in Antigua - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Jessica Stevens - WaarBenJij.nu

Feestdagen in Antigua

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica

03 Januari 2009 | Guatemala, Antigua

Nogmaals voor iedereen een gelukkig Nieuwjaar!
Dit was een heel andere decembermaand dan anders,en gelukkig stukken leuker dan vorig jaar in Mexico,nu met hééééél veel vuurwerk.
Half december hadden we Tessa opgehaald van het vliegveld.D´r halve backpack zat vol met spullen van m´n verlanglijstje dat ik had doorgemaild en veel lekkers.En een grote verrassing;een pakket van Patricia.Een kaart met een geweldig Sinterklaasgedicht,chocoladeletter en pepernoten,stroopwafels en kerstspullen.Wat heb ik gesmuld!!

Ik kwam op m´n oude school terecht,omdat we ons in wilden schrijven voor de kerstlunch.En aangezien ik al veel andere studenten kende via het internetcafé en uitgaan,leek het me wel gezellig om toch weer naar deze school te gaan.Dus op maandag in de kerstweek liep m´n wekker om 7 uur af.Oei,dat deed wel ff zeer :wink: .Ik heb een leuke leraar,Jenri,die gelukkig ook wat Engels kan,dat maakt het wat makkelijker.Meteen bleek dat ik mezelf nogal wat dingen verkeerd heb aangeleerd de afgelopen maanden.Het valt gruwelijk tegen om dit weer op de juiste manier aan te leren.En verder denk ik de ene dag dat het wel goed gaat komen met dat Spaans,maar de andere dag ben ik aan het hakkelen en stuntelen.
´s Avonds waren bijna alle studenten op school voor de processie.De afgelopen weken was er zowat elke avond wel een (kleine)processie,en nu zouden we zelf meelopen.Eerst moesten we wat kerstliedjes oefenen met z´n allen(nooit geweten dat ik zo goed kan playbacken :smile: ).Een paar studenten moesten de kerststal op een plateau dragen,anderen kregen lantaarns en kaarsjes,ik kreeg een sambabal in m´n handen gedrukt en daar gingen we de straat op.Ik heb me suf gelachen,het zag er niet uit.
Dinsdags na de les was er een kerstfeest voor alle studenten en leraren.Er was een kwijlerige zanger,lekkere lunch,salsa van de vreselijk gladjakkerige(nieuw woord?)dansleraar en uren later karaoke.Toen zowat alle studenten die er nog waren al naar voren hadden moeten komen,vond ik het hoog tijd om te gaan.Net op tijd ontsnapt!Woensdag kon ik weer lekker uitslapen,ik ga maar 3 dagen in de week naar school.Ik was door Iris,een Guatemalteekse,uitgenodigd om met haar en Jason,een Engelse vriend,op kerstavond mee te gaan naar de "Opera".Gelukkig wist ik al dat ze erg chaotisch is,want op de afgesproken tijd was er niemand te zien en ze was telefonisch niet te bereiken.Drie kwartier later belde ze op,duizendmaal sorry,werk uitgelopen en d´r mobiel vergeten.Dus vertrokken we eindelijk om 5 uur naar Guatemala City.Wat een rit,ze reed als een gek door de bergen.In de stad stopten we in een klein winkelcentrum,bleek Jason nog een kado te moeten kopen.Er was niks te vinden,door naar een groot winkelcentrum,waar alles al gesloten was.Toen nog naar een gigantische supermarkt,waar om 7 uur(kerstavond!)nog 34 kassa´s open waren en eindelijk het kado gekocht werd.Maar ondertussen was er nauwelijks meer tijd om te eten.Iris stelde voor om dan maar bij de McDonalds in de supermarkt te eten,maar dat zagen wij niet zo zitten.Leuk,op kerstavond.Maar ze wist vlakbij een pizzeria.Helaas,die was gesloten(raar hè,op kerstavond).Toen had ze het plan om dan maar naar de kerk te rijden,misschien hadden ze daar eten.Ahum,kerk????En de opera dan?Ooh,bleek in d´r kerk te zijn...Wel een heel ander soort kerk.Erg modern,met buiten mooie verlichting en een levende kerststal en binnen was een grote zaal rondom een podium.Maar geen eten te vinden,de voorstelling zou binnen 5 minuten beginnen en we vielen om van de honger.Dus weer in de auto gesprongen en geraced naar...de Shell benzinepomp.Was het enige in de buurt wat open was en waar eten te vinden was.Daar zaten we dan,op kestavond,aan een supervieze pizza uit de magnetron.Iris bleef maar sorry zeggen,maar we hebben ons kapot gelachen.Daarna weer terug geraced naar de kerk,waar Iris zich moest verkleden.Jason en ik keken elkaar vol verbazing aan,ze bleek te moeten "werken" in de kerk,oftewel ze moest bij de nooduitgang staan.Maar omdat ze in de organisatie van deze avond zat,had ze speciaal voor ons plaatsen gereserveerd op de eerste rij bij het podium.Nou nee,dank je,wij zaten prima op de achterste rij.Gelukkig hadden we door onze heerlijke avondmaaltijd bijna de hele preek gemist.Er moest nog even geld opgehaald worden,of iedereen met de creditcards en cheques uitgeschreven aan "Het huis van God" maar naar beneden wilde komen...Weet nog steeds niet precies welk geloof nou bij deze kerk hoorde.Daarna begon de "Opera".Hè,welke opera?We hebben 1,5 uur naar Spaanstalige kerstliedjes zitten luisteren :biggrin: .Ach ja,had zoiets wel verwacht met Iris,d´r informatie klopt nooit.En het was toch een erg leuke avond geweest,met alle chaos,de geweldige band en goede zangeres in de kerk.
Na de voorstelling reed ze weer als een gek terug naar Antigua,waar ik om 12 uur op m´n dakterras naar prachtig vuurwerk heb staan kijken.Er werd zoveel afgestoken,dat het helemaal mistig was.

Op 1e kerstdag zijn we ´s middags met een stel naar de film geweest.´s Avonds zouden we met 10 man bij het studentenhuis bij mij om de hoek eten.Iedereen moest zelf wat te eten klaar maken.Dus begin van de avond waren we al met een stel bij mij bezig met het eten,10 man in één keuken gaat niet lukken.We hadden een heerlijke maaltijd met gevulde eieren,salade,tortilla´s met gehakt,pasta,Zweedse balletjes,teveel om op te noemen,er bleef heel wat over.Daarna nog een geweldig spel zitten doen met z´n allen en rond half 1 vond ik het wel mooi geweest.Ook hier kennen ze geen 2e kerstdag(net zoals vorig jaar in Mexico),dus moest ik vrijdags weer gewoon naar school.
Na school had ik heel even tijd om te Skypen met thuis,erg leuk om iedereen bij elkaar te zien en met iedereen een paar minuten te babbelen.Daarna werd ik opgehaald door Stuardo,een Guatemalteek,die Tessa en mij een tour door de hoofdstad wilde geven.Hij wilde ons weleens de mooie kanten van Guatemala City laten zien(goh,zijn die er dan?).We hebben uren in de auto gezeten en inderdaad dingen gezien waar we anders nooit gekomen zouden zijn.Een mooie kerk,heel Guatemala op schaal(ja,wie verzint het),al gebouwd in 1905,een groot plein met presidentiëel paleis,een kleine versie van de Eiffeltoren,de straten vol restaurants en bars.Nog naar hetzelfde gigantische winkelcentrum geweest waar ik op kerstavond was,waar nu wel alles open was.Was errug duur.Toen nog naar een geweldig uitzichtpunt gereden,waar onder ons de hele stad met alle lichtjes te zien was.Als afsluiting nam Stuardo ons mee naar een bar,waar we ons rot schrokken toen de rekening kwam.Een Cuba Libre was 2 keer zo duur als in Antigua.Het was een leuke dag geweest,maar helaas is mijn mening niet gewijzigd;Guatemala City blijft een sfeerloze stad.

Afgelopen woensdag was het Oudjaar.Stuardo heeft hier een hostel en hij had Tes en mij uitgenodigd.Wij hadden ook nog wat mensen uitgenodigd en met de mensen die in het hostel verbleven,zaten we met 30 man aan het diner!Tes had oliebollen gebakken en we hebben lekker gegeten.Om half 11 gingen we naar het park,waar het al erg druk was.Het vuurwerk om 12 uur viel een beetje tegen,duurde niet zo lang en het was zelfs minder geknal als met kerst.Maar wel erg gezellie(zie filmpjes)!Daarna was het nog een heel gezoek naar de juiste kroeg.Of het was te rustig,of er werd teveel entreegeld gevraagd,andere kroegen zaten al vol,maar uiteindelijk heb ik het volgehouden tot 6 uur.Waarna ik natuurlijk de hele donderdag nodig had om bij te komen.

Ik wil voorlopig 3 dagen in de week naar school gaan.Heb in een paar kroegen gesolliciteerd,maar verder als m´n telefoonnummer achterlaten kom ik niet.Ik ga ook eindelijk naar de sportschool(wel 3 keer in de week,ben trots op mezelf!)en we zijn druk plannen aan het maken voor weekendjes en een week weg.Dus tot maart als paps en mams komen hou ik het wel vol!

foto´s:http://jessicans.mijnalbums.nl


Liefs Jessica



  • 03 Januari 2009 - 21:42

    Patricia:

    Geweldig weer allemaal! Ik lees weer hele andere dingen dan ik op Skype van je hoor, dus je verhaal blijft verrassend.
    Verder heb ik je net gesproken, dus ik hou het kort.
    Doeiiiii
    Liefs van je zus

  • 03 Januari 2009 - 22:20

    Mama:

    Lieve Jessica.

    Fijn om je nieuwe verhaal weer te lezen. Het is inderdaad zoals Patricia het hierboven schrijft, dat je dingen schrijft die je dus echt niet verteld hebt.
    Maar zo blijft het wel spannend. De foto's zijn ook weer heel mooi. Wat een stel gekken toch!!! Haha. Ook goed om te horen dat je het wel vol houd tot wij komen.Verheug me er wel op ondanks de lange vliegreis in het vooruitzicht. Papa is naar Dak, Nieuwjaars receptie, ik ga nog even spelletje spelen.

    Liefs en tot op skype!!!


  • 04 Januari 2009 - 09:29

    Kwakkie:

    Hai meid,
    jij ook een fijn, gelukkig en avontuurlijk nieuwjaar!!
    Ik ga zo even je foto's bekijken en ben benieuwd naar de filmpjes.... Van de week zal ik Janneke eens even bellen, misschien kunnen we een klein reunietje houden in koud Nijmegen ;-)
    Ben trots op je dat je zoveel naar de sportschool gaat en geloof me, uiteindelijk wordt het "leuk" om te gaan, hihi!
    en oke, "gladjakkerige" schrijven we bij op ons lijstje!
    KUS!!!

  • 04 Januari 2009 - 09:53

    Nelly:

    hallo jessica
    een goed en gezond en ik lees sportief 2009 gewenst.weer een mooi verhaal hoor!en dat je moeder komt in maart leuk,was voor mij nog nieuws.zo zie je maar.

    groetjes nelly

  • 04 Januari 2009 - 12:11

    Henriette:

    Hey Jessica,
    Een heel gelukkig 2009
    voor je met nog veel reis plezier.
    je verhaal was weer super om te lezen.

  • 04 Januari 2009 - 18:50

    Tantetje:

    Ha die Jessica

    Ook namens ons, nogmaals en goed en gezond 2009
    Ik hoop dat je school en sportschool vol kunt houden. Het zal best weer wennen zijn om in het ritme te komen als je al zolang niet meer naar school bent geweest. Je verhaal was weer hartstikke mooi. En die processie had ik best in het echt willen zien. Was je verplicht om mee te doen of was het voor de lol.
    Hier is het lekker koud en schaatsweer. Ik denk zeker dat je dat erg zult missen.
    Verder maken wij niet veel mee. Onze vakantie zit er weer op dus vanaf morgen gaan we weer aan het werk.
    Nog veel plezier daar en groetjes van ons

    Tantetje

  • 04 Januari 2009 - 22:07

    Anita:

    Halloooooooooooo Jessica

    Ik wens jou ook alle beste wensen voor 2009 en je verhaal en de foto's zijn weer geweldig ik blijf je volgen heb wel een drukke tijd achter de rug Charissa heeft 5 uitvoeringen gehad met de Notenkrakers en ik ben gepromoveerd tot hoofd kap afdeling dus hele week in de Leest in Waalwijk gezeten maar het was geweldig.Voor herhaling vatbaar.Morgen maar weer een kijkje nemen bij de super.

    Groetjes Anita

  • 05 Januari 2009 - 17:46

    Miep De Kort:

    hoy jessica ik lees wel dat je een leuke kerst en nieuwjaar gehad hebt nou het zou wel leuk voor je zijn om wat werk te vinden leuk voor je dat je pa en ma komen je zal ze wel veel laten zien en had je zelf oliebollen gebakken die smaken denk ik wel anders of niet ik denk ander meel als bij ons nou jessica ik wens je nog veel plezier en sucses met werk zoeken gr miep en adrie

  • 05 Januari 2009 - 22:31

    Tante B.:

    Je had mijn reactie al gemist zei je net.Dus toch nog gauw even hier iets opzetten.Heb je vehaal gelezen.Je verveeld je eigen daar echt niet,zo te lezen.
    Knap van je om weer naar school en de sportscool te gaan.Ik kijk morgen wel even de foto`s,en ga nu echt naar bed,was gezellig om net even met je te skypen.

    Heel veel groetjes van de 2 B`s

  • 07 Januari 2009 - 18:11

    Janneke:

    Hey Jess,
    alles goed?? Leuk zeg daar! Vorig jaar Chili, dit jaar werd het Denemarken, ook leuk met oud en nieuw kan ik je zeggen. Maar dat Guata city een sfeerloze stad is, dat staat vast idd ;), geniet ze, Xx

  • 09 Januari 2009 - 13:02

    Anja Uit Amsterdam:

    Hai Jessica,
    Wat heerlijk weer je verhaal te lezen. Ik heb het nogal druk gehad vandaar mijn erg late berichtje. Maar ja, je weet het, hè? Beter laat dan nooit. Bovendien ben jij nu zo langzamerhand wel gewend te wachten,(ik denk aan vervoer en zo) haha!!
    Ik ben erg blij dat je straks je ouders weer zal zien en ik hoop dat je dan ook een hele fijne tijd met ze zal hebben (vast en zeker wel!!). Ben wel blij dat de feestdagen voorbij zijn. Lekker weer in ons gewone doen hoor. Je zal uiteraard al weten dat er hier een "schaatskoorts" heerst en dat is hartstikke leuk.
    Nou meis, groetjes uit het koude Holland en ik kijk weer uit naar je volgende avonturen.
    Liefs, Anja uit Amsterdam xxx

  • 09 Januari 2009 - 14:04

    Sorayda:

    halloooo jessica
    wat een leuk cverhaal weer heb het toch nu lekker op mijn werk gelezen(jammer dat het niet mag maar werk nu al zes dagen aaneengesloten!!!en wilde je toch even wat laten horen op mijn werk vallen ze met bosjes om van de griep(fijn??)maar goed komt goed met ons gaat het goed!! met jou ook lees ik heb het spectaculaire vuurwerk gezien in de filmpjes!!lijkt me wel super gezellig met al die mensen op straat dan is het in ons koud landje maar saai vuurwerk afsteken en snel naar binnen!!!het was wel erg fijn om bij je ouders te zijn en dat we je nog gesproken hadden op skype. ben echt blij met de sloffen heb ze iedere dag aan lekkerrr warm thanks!! verder weinig nieuws veel plezier leerze en sportze groetjes XXX van ons

  • 09 Januari 2009 - 22:17

    Jessica:

    Toen ik van de week thuiskwam,lagen er 6 kaarten voor me klaar!Erg leuk!!!Maar zus,je plan om 1 kaart wat vroeger te sturen zodat ie voor de kerstdagen aankwam,is niet gelukt.Kreeg alles in 1 keer.En ook een geweldige tekening met veel paars van Jamiro.Bedankt allemaal!
    -mams en Patricia:heb ik jullie zo vaak op Skype en dan vertel ik blijkbaar nog niet alles.Echt schandalig...
    -Maaik:boe,boe ik zie een koe,weer wat anders dan een aap.Dat het sporten leuk gaat worden,zie ik dus echt niet gebeuren.
    -tantetje:de processie was niet verplicht,heb ik zomaar vrijwillig gedaan.Niks is hier verplicht hè!
    -Miep:ik heb eigenlijk niet veel tijd om te werken,ben de komende maanden waarschijnlijk wat meer aan het reizen.Dus ben niet meer op zoek.De oliebollen waren door Tessa gebakken en smaakten iets anders,maar wel goed.
    -Sorayda:stouterd,dacht dat dat niet meer mocht op je werk!Ben blij dat de sloffen lekker warm zijn.
    Iedereen veel sterkte met alle kou.Wat ben ik toch blij dat ik hier lekker in het warme Guatemala ben!!!!!

  • 11 Januari 2009 - 11:28

    Sorayda:

    geniet er maar van weet wat je mist he????wij kunnen hier schaatsen niet dat ik al geweest ben maar dat komt hopelijk nog wel als dat maar goed gaat???????
    geniet ze nog he schoonzus xxx liefs van mij

  • 11 Januari 2009 - 22:30

    Mama:

    Lieve Jessica.

    Fijn om te horen dat de kaarten er zijn.
    Wel leuk om ze allemaal tegelijk te krijgen. Toch raar. Wij hebben vanmiddag een heerlijke wandeling gemaakt in de sneeuw. Die ligt hier nog steeds. Het ziet ook nog best wit overal. Behalve de doorgaande wegen die zijn goed sneeuw vrij. Maar op de binnenwegen is het nog best glad. Vannacht vriest het nog, maar de berichten
    voor de komende dagen zijn niet zo best, ijzel en dooi. Afwachten maar weer.
    Ben er ondertussen wel aan gewend al die kou. Voor mij mag het nog wel even duren. Haha. Tot de volgende keer maar weer.

    Liefs en dikke kus.

  • 16 Januari 2009 - 09:46

    Sorayda:

    hallo jessica ,
    het is erg rustig op het moment op het werk.
    januari komkommertijd ook wel genoemd.
    we komen de dagen wel door.hoop dat je nog steeds leuke en gezellige dingen meemaakt!Jochen en ik waren dinsdag naar de film geweest Imax groot beeld en heel hard geluid echt weet zon mannending hahaha ik vind gewoon bioscoop beeld en geluid al hard genoeg !maar het was best een ok film van Keanu Reeves If The earth stood still beetje science fiction vernieuwde versie op het authentieke ark van noah verhaal.leuk om te zien.oo ja en afgelopen zaterdag was een vriendinnetje van me uit den haag lansgeweest!!heel gezellig bijgeklets en gegeten en gedronken heel leuk!!verder aan het werk en de gewone dagelijkse dingen.veel plezier nog veel liefs jochen en sorayda xxx

  • 17 Januari 2009 - 22:30

    Trees:

    Geweldig verhaal Jes!
    Kan niet wachten jou te zien straks!!
    Groeten van de bende uit Brummen.
    Trees.

  • 22 Januari 2009 - 19:10

    Trees:

    Nog 30 nachten slapen!!!
    Tot dan!
    Groeten van ons allemaal uit Brummen

  • 23 Januari 2009 - 22:53

    Mama:

    Lieve Jessica.

    Het begint al te korten,hè?
    Nog ruim 5 weken. Verheug me er wel op, om jou en Tessa weer te zien en haar ouders, die zijn er dan ook nog. Hartstikke leuk!!
    Wij gaan zondagmorgen vroeg naar Oostenrijk en komen 5 of 6 februari weer terug. We hebben vandaag 2 spuiten gehad, 20 februari nog 1 en dan over n half jaar weer 1. Kunnen we er 10 jaar tegen. Dus als je nog heel veel verre reizen gaat maken kunnen wij zonder spuiten te halen op bezoek komen. haha.
    Liefs en dikke kus ook voor Tessa.

    PS.Mis je wel op skype!!!


  • 24 Januari 2009 - 12:08

    Mirjam:

    Hey meis,

    Jeetje n jaar geleden zat ik daar ook! Lijkt al weer veel langer geleden!
    Ben jaloers!
    Hier mis je niks, ja de kapitaalcrisis en kou en regen ;-)

    Liefs

  • 11 Maart 2009 - 19:53

    Corrie Kuijs:

    Hallo Christien Johan en Jessica

    Fijn dat het weer beter met je gaat Christien.
    Heb genoten van de verhalen.Ik wens jullie alle drie nog een hele fijne vakantie en geniet er maar lekker van.

    Groetjes van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jessica

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 68994

Voorgaande reizen:

04 Februari 2013 - 13 Maart 2013

Antigua, Guatemala

28 September 2011 - 25 November 2011

Guate

06 December 2007 - 10 Mei 2010

wereldreis

12 December 2013 - 30 November -0001

Nieuw thuisland

Landen bezocht: