Semana Santa(oftewel een overdosis kerken) - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Jessica Stevens - WaarBenJij.nu Semana Santa(oftewel een overdosis kerken) - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Jessica Stevens - WaarBenJij.nu

Semana Santa(oftewel een overdosis kerken)

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica

23 April 2009 | Guatemala, Antigua

En het werd warmer en warmer en nog heter :cool: .Pa en ma waren precies op tijd weg,want met deze hitte iets doen is geen pretje.Ook zijn de vulkanen nauwelijks te zien,want het is elke dag vreselijk heiig.De eerste week na het vertrek van de oudjes eigenlijk een vreselijke baalweek gehad.Ik miste ze,wist even niet meer wat ik moest doen,had het ook veel te warm om iets te doen en zat met een zere en stijve nek(na het doktersbezoek en injectie was het een paar dagen later al stukken beter).Pas tegen het weekend kwam ik weer een beetje in beweging.Want natuurlijk moest ik vrijdag weer mee met Tony naar de kerk La Merced voor de wekelijkse nieuwe alfombra(vloerkleed)en daarna naar nog 2 kerken voor de velaciónes(bijbelafbeelding).

Zaterdagavond gingen we met een groepje naar Guatemala City.Erg leuk,staand in het hele smalle middenpad van een overvolle chickenbus,waarvan de chauffeur dacht dat het een race-auto was :roll: .Aangekomen bij het winkelcentrum wilden Nicole en ik een sigaretje roken op de parkeerplaats.Meteen kwam er iemand naar ons toe dat dat verboden was.Buiten,op de parkeerplaats!!Dus voor degenen(tantetje,Maaik)die dachten dat het hier wel mee zou vallen met het rookverbod,volgens mij is het nog erger dan in Nederland!Ook bij alle restaurants die een buitengedeelte hebben mag niet gerookt worden,alleen buiten op straat.
Na wat gegeten te hebben,was iedereen er en gingen we bowlen.Was weer even geleden en erg leuk.Sommigen gooiden voor de 1e of 2e keer in hun leven,dus was het niet zo gek dat ik(met al mijn bowlingervaring ahum)bij het damesgroepje won.
De week daarop heb ik het erg druk gehad met Skypen,al m´n mails beantwoorden en van alles doen met m´n foto´s,want daar had ik al een maand weinig aan gedaan.Vanaf vrijdag kreeg ik het steeds drukker met kerkbezoeken en processies i.v.m.Semana Santa,de heilige week voor Pasen.Hier een weergave:

Vrijdag 03-04: natuurlijk naar La Merced voor de velación en alfombra,compleet met vogelkooitjes met parkietjes,wat blijkbaar nog meer voorspoed brengt....´s Avonds kwam er zomaar een kinderprocessie door mijn kleine achterafstraatje.Na deze bekeken te hebben,moesten we meteen door naar San Cristóbal El Bajo,ruim een half uur lopen.Hier was zelfs een toneelgroep die een stuk uit de bijbel opvoerde,het stond vol met snoep- en eetkramen en de kerk was bomvol mensen die de velación en alfombra wilden zien.
Zaterdag 04-04: ´s middags naar San Felipe,ook ruim een half uur lopen.De alfombra´s werden steeds mooier en groter en met gigantisch veel fruit,groenten,bloemen en brood.Daarna naar La Merced,waar het een drukte van belang was met het maken en de verkoop van "ramos",een soort bloemstukjes die op zondag gezegend worden en daarna in de huizen worden gehangen(of zoiets?).
Zondag 05-04: nu begon Semana Santa pas echt!Deze week zouden er heel wat processies zijn.De 4 grote kerken van Antigua hebben hun eigen processie en ook wat omringende dorpen komen met hun processie door Antigua.
Al om 9 uur ´s morgens werd ik door Tony meegesleurd naar het park,waar een toneelgroep kwam.Jezus liep rond,een ezel en nog heel wat anderen(ondanks m´n o zo katholieke opvoeding weet ik niet meer echt hoe het allemaal zit).De hele dag door de stad rondgelopen,alfombra´s in de straten bekeken en 3 keer dezelfde processie van kerk La Merced op een andere plek gezien.Deze was erg indrukwekkend,vooral ´s middags toen we een geweldige plaats hadden bij het park en er heel veel "cucurucho´s" meeliepen.Dit zijn de mannen in de paarse gewaden die bij de processies meelopen en die het "ding" met Jezus erop dragen(heb lang gedacht hoe ik dat "ding" moet noemen,maar ik zou het niet weten,zie foto´s voor duidelijkheid.Alle suggesties voor het benoemen van het "ding" zijn welkom!).´s Avonds weer naar La Merced,om te kijken hoe het "ding" met Jezus weer terug de kerk werd ingedragen.
Maandag 06-04: overdag had ik zomaar vrijaf en mocht ik naar het internet(jippie!).Toen ik daarvan terug kwwam,lag heel m´n straat weer vol met alfombra´s,wat betekende dat er weer een processie langs zou komen.Ik vond deze een beetje eng,met allemaal mannen voorop die een soort Ku Klux Klan-kappen op hun hoofd hadden.Daarna maar weer eens naar La Merced voor de nieuwe velación.Na een half uur in de rij stonden we eindelijk vooraan,het was weer prachtig.
Dinsdag 07-04: het is bijna niet te geloven,maar alleen ´s middags de velación en alfombra in de San Francisco kerk bekeken.
Woensdag 08-04: naar kerk Escuela de Cristo voor,1 keer raden,het bekijken van de velación.Buiten stonden karren met de kruisweg erop uitgebeeld,was erg mooi.Daarna naar de andere kant van de stad voor de kinderprocessie van La Merced.Was wel zielig,die kleine jongetjes die zich suf tilden aan het "ding" met Jezus erop.´s Avonds weer terug naar Escuela de Cristo om de verlichte velación te zien.En ik moet toegeven,het is ´s avonds toch wel erg mooi om te zien.We kwamen nog wat vrienden van Tony tegen en eindelijk gingen we weer eens een borreltje drinken.
Donderdag 09-04: ik moest vroeg m´n bed uit om naar de processie in San Cristóbal El Bajo te gaan.Onderweg Chichi en Nando,2 vrienden van Tony,opgepikt.Er was weer theater,nog een tijdje bij een enge vent gestaan die Barabas moest voorstellen,de paarden met Romeinse karretjes erachter bekeken en daarna was het wachten in de vreselijk hitte op de processie.En wonder boven wonder,hoe is het mogelijk in dit land,stipt om 12 uur kwam alles heel langzaam de kerk uitgeschuifeld.Na dit spektakel liepen we terug naar Antigua,waar we maar even hoefden te wachten op de volgende processie van kerk San Francisco.Gelukkig(ik vond het allemaal prachtig,maar had even een overdosis Jezus)hadden we ´s avonds even wat anders,nl. Tessa´s 26e verjaardag.Ze vierde dit in Earth Lodge,zo´n 20 minuten buiten Antigua.Gerson,Tessa´s vriend,had een heerlijke taart meegenomen en daarna hadden we een heerlijke maaltijd,ik plofte zowat.Om 10 uur werden we weer terug gebracht naar Antigua,waar Tony meteen op zoek wilde naar dezelfde processie van ´s middags,maar nu natuurlijk verlicht.Pfff,vooruit dan maar.Daarna was er iets te doen bij La Merced wat erg mooi moest zijn.Om half 12 kwamen er wat mannen op paarden aangereden,één van hen(Pilates)las iets voor(was nauwelijks te horen),waarna ze tot 4 uur in de nacht de stad door gingen.Wij hebben nog tot half 2 rondgelopen en alfombra´s gekeken,toen vond ik het wel genoeg geweest.
Vrijdag 10-04: dé dag van Semana Santa.Er zouden vandaag vreselijk veel mensen de stad komen bezoeken,maar ik vond het goed te doen,was niet zo erg als ik had verwacht.Helaas had ik deze dag gids Tony niet bij me,hij moest meelopen met een processie.Dus op de middag in het park afgesproken met Eva en Nicole."Helaas" waren we net te laat voor de kruisiging van Jezus.Nicole was het al meteen beu,dus ging ik verder met Eva.Eerst de processie van La Merced bekeken,die al om 4 uur ´s nachts was begonnen.Dit omdat alles voor 3 uur terug in de kerk moet zijn.Blijkbaar(weet niet volgens wie?)is Jezus om 3 uur gestorven en bij de processies die vanaf 3 uur starten zijn alle cucurucho´s in het zwart i.p.v paars en ligt Jezus op het "ding" in een glazen kist i.p.v dat ie aan een kruis hangt(ja,ik heb goed opgelet bij alle uitleg!).Om 4 uur gingen Eva en ik bij de start van de processie kijken bij kerk Escuela de Cristo.En inderdaad,alles was in het zwart.Deze processie was geweldig mooi,het "ding" dat gedragen werd door 80 mannen was erg indrukwekkend.Meteen daarna moesten we weer een takke-eind lopen naar de andere kant voor de processie van San Felipe,waarin Tony meeliep.Het was inmiddels donker,en wat een optocht!Er liepen zo´n 7500 cucurucho´s mee,ze bleven maar komen.En dit "ding" was nog mooier en groter als die van ´s middags,gedragen door 100 man!Alleen had de de kist een raar soort neonverlichting,beetje vreemd.Met Tony erbij een hapje gegeten en hij moest weer verder.Op weg naar huis werd de weg geblokkeerd door de processie,dus nog maar een keer gekeken.Thuis even kunnen uitrusten en toen zag ik dat de processie van ´s middags vlakbij langs zou komen.Ik wilde hem graag verlicht zien,dus Tony gebeld,die het wel had gehad met het meelopen in de processie.Bij ons ontmoetingspunt bleek alleen het schema dat ik had niet helemaal te kloppen.We moesten nog bijna een uur wachten en toen bleek dat het de processie was die ik al 2 keer in het donker had gezien.Toch nog een keer gekeken,hij was gewoon vreselijk mooi.En niet te geloven dat ze van 3 uur ´s middags tot 6 uur ´s morgens rondlopen!
Op de terugweg naar huis hoorden we dat de andere processie toch nog langs zou komen,dus maar weer omgedraaid.Eerst kwamen de karren met de kruisweg langs,die hadden we ´s middags gemist en waren ook erg mooi.En ook het verlichte "ding" was geweldig.Doodmoe waren we om half 2 thuis,waarna ik me ook nog eens in het cucuruchopak van Tony moest hijsen(vond ie blijkbaar grappig).
Zaterdag 11-04: joehoe,weer wat anders!Tessa had het geweldige idee om bij uitkijkpunt Cerro de la Cruz te gaan lunchen.Dus met haar,Gerson,Tony,Nicola,Eva en Isolde daar een paar uur gehangen,gegeten en genoten van het(heiige)uitzicht.Weer terug in de stad moest er natuurlijk weer...(ja,ja,kunnen jullie het raden?)een processie bekeken worden.Maar deze was heel anders,met alleen Maria,omdat Jezus nu dood was en nog niet opgestaan uit de dood :doubt:.´s Avonds werd er eindelijk weer eens uitgegaan,want het was Nicole´s laatste stapavond voor d´r terugkeer naar Nederland.
Zondag 12-04: zijn we naar een wijnboerderij geweest,zo´n 40 minuten buiten Antigua,waarvan 20 minuten over een zandweggetje.Was in een prachtige omgeving en ik had niet zo´n zin in de wijntour,dus heerlijk gerelaxed.´s Middags was de laatste processie,maar aangezien Tony er niet over begon en ik het er even mee had gehad,hebben we die niet gezien.Omdat het natuurlijk paaszondag was,hadden we bij mij ´s avonds eten met lekker veel eieren.Helaas zonder chocolade eitjes,want die kennen ze hier niet :sad: .

En dat was mijn Semana Santa.Ik heb heel wat kilometers gelopen,Antigua 30 keer van noord naar zuid en van west naar oost gezien,ik was kapot en had de blaren onder m´n voeten,maar wat was het de moeite waard.Het was echt GEWELDIG om dit mee te kunnen maken!

Maandag ging het gewone leven weer start,er was niks te merken van 2e Paasdag.´s Avonds was het afscheidsetentje van Nicole,die dinsdagochtend terug naar huis vloog.Bah,van sommige mensen is het afscheid nemen erg zwaar.Ook nog een dagje gezwommen die week.Aangezien er weinig zon was,had ik me nauwelijks ingesmeerd.Dus kwam ik zo rood als een kreeft thuis :evil: en ben ik nu vreselijk aan het vervellen.
M´n visa moest weer verlengd worden,maar deze keer had ik niet zo´n zin om het land uit te gaan.Eén keer per jaar kun je dit ook doen bij het migratiekantoor in de hoofdstad.Gelukkig wilde Iris me wel brengen,lekker met de auto.Maar het zou natuurlijk Guatemala niet zijn als zoiets gewoon in een paar uur te doen is,dus moet ik volgende week weer terug om m´n paspoort op te gaan halen.

En dan over m´n plannen,waar blijkbaar velen van jullie erg benieuwd naar zijn.Het was eigenlijk de bedoeling dat ik na Semana Santa eens verder zou gaan reizen,maar alleen al bij de gedachte dat ik hier weg ga,de laatste keer door m´n stad zou lopen en de laatste keer dat ik m´n deur achter me dichttrek,krijg ik het Spaans benauwd en word ik erg verdrietig.Waarom zou ik dat dan doen,die andere mooie plekjes in de wereld blijven wel op me wachten!Ik blijf dus nog wat langer,ik zie wel wanneer ik het beu ben.Ben wel met wat plannetjes bezig om eindelijk eens nuttig bezig te zijn.Want Spaans les hoeft niet meer,met m´n eigen Spaanse leraar(voor degenen die dat dan weer niet snappen,bedoel ik natuurlijk Tony mee),die consequent alles wat ik fout zeg(en dat is veel!),blijft verbeteren.En voor de sportschool is het veel te heet!Samen met Tessa ga ik in ieder geval Iris helpen met het daklozenproject.Iris heeft er nu de leiding over,maar ze maakt er een zooitje van,waar de Nederlandse oprichtsters niet zo blij mee zijn,en komt altijd vreselijk te laat,waar de vrijwilligers niet zo blij mee zijn.Dus ben ik bezig om te proberen d´r op tijd te laten komen(haha,kun je het je indenken,ik,die in Nederland ook altijd veel te laat was),wat nog niet zo lukt,en ik ga d´r helpen met de administratie en inkopen.Verder ben ik nog wat dingen aan het bedenken,daarover later misschien meer,moet het wel spannend houden hè!

Liefs Jessica

  • 23 April 2009 - 23:22

    Mama:

    Nou Jessica het eerste stuk van je nieuwe verhaal is weer geweldig geschreven. Of ik er weer zelf bij ben. Jammer dat ik de laatste weken niet meer gezien heb, maar de foto's die je gestuurd hebt via de mail zijn hartstikke mooi, het waren er héél véél!!!!!! Kijk morgen wel of er de rest van je verhaal weer op staat. Je bent nu bij woensdag 8-4 gebleven dus er komen nog 2 weken bij.
    Ga nu slapen, truste.

  • 24 April 2009 - 00:55

    Jessica:

    Zo mams,jij was er snel bij!Aangezien die k..computers vaak m´n verhaal niet meer opslaan,moet ik dat voortaan in stukken doen,zodat ik niet teveel kwijt ben.Vandaar dat de eerste keer niet het complete verhaal naar jullie wordt doorgestuurd.Maar het is weer af,je hebt nog een heel stuk te lezen!

  • 24 April 2009 - 07:02

    TREES:

    Hai die Jes!
    Tjonge wat een mooi verhaal! Lijkt me dat je korter bent geworre!!!! door al dat lopen!Dus je blijft nog een tijdje, groot gelijk als je het naar de zin hebt, volg je hart. Mag ik een poging wagen, zo'n "ding"heet volgens mij een "draagbaar", maar er zullen zeker nog meer suggesties komen, ben beniewd. Wat leuk dat je Iris gaat helpen, er is een spreek woord, onderwijs je een ander dan onderwijs je jezelf!!! Dus het mes snijd aan beide kanten om op tijd te komen.Hier in Brummen alles goed met iedereen, lekker voorjaar hier, vanavond maakt Bob een BBQ, dus dat wordt genieten. Groeten van ons allemaal uit Brummen. Fijne en gezellige tijd daar samen.
    Knuf Trees (mam van Tessa).

  • 24 April 2009 - 09:23

    Tantetje:

    Ha die Jessica

    Wat een mooi verhaal toch weer. En dit is nog niet alles. Ik kijk weer vol spanning uit naar de rest. En ook naar je verdere plannen.
    Het blijft inderdaad spannend.
    Ik denk dat je er nu wel weer een tijdje tegen kunt met al die processies. Maar het lijkt me inderdaad ook heel indrukwekkend.
    Ga zometeen nog even naar je foto's kijken en tot de volgende keer
    Veel succes met je daklozenproject.

    Groetjes
    tantetje

  • 24 April 2009 - 13:17

    Mama:

    Ik was er inderdaad snel bij, aangezien ik dacht dat je wel op skype zou komen. Vandaar dat ik gewacht had. Maar het 2e deel van je verhaal is ook weer mooi geschreven. En ik denk dat Trees inderdaad gelijk heeft en dat het "ding"een draagbaar is!!!! Misschien heet het daar nog wel anders, maar dat weet je dus ook niet. Je kan het aan je gids vragen, haha. Dus niet meer vergeten,hè? De foto's zijn ook allemaal weer heel mooi. Die Semana Santa 2009 in Antigua die vergeet je nooit meer, denk ik. Wel leuk voor Iris dat je haar gaat helpen met van alles. Doe haar ook de groeten van mij. Nou meid tot op skype maar weer.

    Dikke kus.

  • 24 April 2009 - 16:32

    Patricia:

    Hé zus,

    Groot gelijk dat je blijft! Lekker doen waar je zin in hebt :-) Ik ben wel erg benieuwd natuurlijk naar al je plannen (moeten we Robert al inschakelen???). Je houdt het wel spannend zo. Natuurlijk kun je Iris helpen met op tijd komen. Je bent toch een kind van je vader (sorry mam, ik weet dat je op tijd bent als het echt moet ;-) ).
    Leuk dat je weer de verjaardag van Tessa hebt meegemaakt. Volgens mij heeft ze het 2X gevierd en ben je er allebei de keren bij geweest.
    Je zou "het ding" ook een vlot kunnen noemen als het kon drijven, maar dat hebben ze vast niet uitgeprobeerd... Haha, nee hoor, de draagbaar van Trees blijft op nummer 1 staan wat mij betreft.

    Hier gaat alles z'n gangetje. Het is erg fijn dat het mooi weer is. Kunnen we lekker veel naar buiten. Vandaag heb ik de hele dag op school geholpen met De Goede Doelen Markt. Was leuk en ik denk dat er behoorlijk wat opgehaald is, want het was erg druk. Met je neefje gaat ook alles goed:
    "ik heb bij het restaurant geholpen, want dat hadden we met de klas gemaakt.
    M'n tand is eruit! Verder wil ik niks zeggen".

    Je kent hem hè...
    Hopelijk tot snel op Skype en de groetjes daar aan Tony en Tessa.

    Doeiiiiiiiiiiiiiii
    Liefs Patricia

  • 24 April 2009 - 21:45

    Tante B.:

    Heb net je foto`s gekeken,wat een processies en bloemen,wel heel kleurrijk,en erg mooi.
    Ben trots op je dat je met bowlen gewonnen hebt,hebben we het je toch goed geleerd haha.
    En de Spaanse taal gaat je goed af,ik heb je met tony horen praten,al snapte ik er niets van wat jullie zeiden.
    Je hebt groot gelijk als je zin hebt om daar te blijven moet je dat zeker doen,
    Hier gaat alles goed,zelfs het weer is goed,hebben weer lekker even buitengezeten.
    We wensen je succes met al wat je daar nog gaat doen.
    Heel veel groetjes van ons,ook aan Tony,en tot de volgende keer op skype

    De 2 B`s

  • 25 April 2009 - 14:58

    Ps:

    Dat pak staat je ook heel mooi,je kan zo mee lopen met de volgende processie.

    Houdoe

  • 01 Mei 2009 - 22:00

    Ome B.:

    Hoi Kaatje

    Was leuk je weer even gesproken te hebben van de week.
    En gaat het goed met Nederlandse les geven?
    Wanneer is de volgende processie,dan kun jij dat mooie pak aan.
    Wij hebben vanavond samen zitten BBQ en was lekker joh,hadden ook een frikandel speciaal gemaakt was heerlijk HAHA.
    Nou zal ik je niet meer pesten.
    We zitten al weer op de helft van het lange weekend,maar over 2 weken gaan we weer lekker met vakantie.
    Zien je misschien nog wel voor die tijd op skype.
    Heel veel groetjes van je lievelings Oom,ook aan Tony.

    Houdoe

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jessica

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 145
Totaal aantal bezoekers 68998

Voorgaande reizen:

04 Februari 2013 - 13 Maart 2013

Antigua, Guatemala

28 September 2011 - 25 November 2011

Guate

06 December 2007 - 10 Mei 2010

wereldreis

12 December 2013 - 30 November -0001

Nieuw thuisland

Landen bezocht: