Vakantie Guatemala maart 2009 - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Jessica Stevens - WaarBenJij.nu Vakantie Guatemala maart 2009 - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Jessica Stevens - WaarBenJij.nu

Vakantie Guatemala maart 2009

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica

06 Mei 2009 | Guatemala, Antigua

Hier dan uiteindelijk nog een verslag van onze reis en vakantie in Guatemala. Zoals jullie weten hebben we wel een goede reis gehad, wel jammer voor mij dat ik ziek was!!! Wij waren mooi volgens de geplande tijd in Guatemala-City geland. Daar werden we welkom geheten door Jessica en Nicole. Wat was het fijn om Jessica na al die tijd weer te zien en in mijn armen te sluiten. Geweldig!!! Na een taxi-rit van ongeveer 1 uur kwamen we aan in Antigua, waar Jessica een hotel voor ons geboekt had, de Black Cat. Daar ingecheckt, koffers neergezet en naar Jessica haar appartementje. Zag er best leuk uit.Daarna weer naar ons hotel (5 minuten lopen vanaf Jessica) daar wat gedronken en gegeten, toen naar bed, voelde me echt ziek!!! Zondagmorgen ben ik op bed gebleven en zijn Jessica en Johan samen op pad gegaan. De ouders van Tessa (vriendin Jessica) gingen die dag naar huis, jammer dat ik ze niet meer gezien had. Toen ze terug kwamen was ik gedoucht en gingen we naar een processie kijken, was echt heel apart om te zien.Maar dat heeft Jessica ondertussen allemaal al verteld.
We hebben daar heel veel gezien en onze gids Tony heeft ons in Antigua goed rond geleid.Maandag 2 maart zijn we naar een ruïne geweest, busstation en grote markt. Toen had ik het wel gehad en was doodmoe.
Dinsdag 3 maart Ruïne en Iglesia de San Francisco (kerk waar ook het skelet was van Herman Pedro) dat was een pater die heel veel gedaan heeft voor de mensen.Het ziekenhuis heet dus ook naar deze pater.
Woensdag 4 maart. Het ging steeds beter met me en zijn toen naar het uitzichtpunt gelopen (Cerro de la Cruz, was n hele klim, maar wel n prachtig uitzicht over Antigua en de vulkanen.'s-Middags met chickenbus naar Santa Maria de Jesus, n plaatsje helemaal in de bergen.Geweldige rit met mooie natuur.
Donderdag 5 maart, rustdag gehad.
's-Avonds daklozenronde mee gelopen met Iris van het daklozenprojekt. Nou dat was echt heel apart, wat je dan ziet en mee maakt. We waren met n heel stel. Ik moest vitaminen pillen uitdelen.De een tandpasta en tandenborstels enz. Waren er daklozen met n verwonding dan werd daar naar gekeken door Iris en verbonden. Zo ook iemand die ziek was, die kreeg n spuit, en ga zo maar door. Het had me best wel aangegrepen al die mensen en kinderen die helemaal niets maar dan ook echt niets hebben. Dat was echt heel zielig en deed me veel verdriet.
Vrijdag 6 maart naar Koffieplantage La Azotea en naar Kerk La Merced gelopen en naar t park om te lunchen, daarna naar het ziekenhuis waar we een afspraak hadden met Tessa voor een rondleiding op de afdeling baby's met hazenlippen.Nou dat was ook verschrikkelijk om dat allemaal te zien en horen, maar ik neem wel mijn petje af voor Tessa die daar heel goed werk doet en de baby's helpt met kleertjes, operaties en heel veel liefde enz. Daarna ging Jessica naar het reisbureau om te gaan boeken voor ons 3 want zaterdagmorgen gingen we voor 1 week backpackeren. Haha.
Maar goed dat Jessica goed Spaans kan, anders waren we echt nergens gekomen, denk ik.
Zaterdag 7 maart, 's-Morgens opgehaald met busje.Zijn naar Puerto Barrios gegaan en van daar met n bootje over de zee, (brrrrrr) naar Livingston. Hebben daar het een en ander bekeken en gedaan en zijn toen maandag 9 maart over het meer (ik ging echt niet meer over de zee terug) heel toeristisch naar Rio Dulce gevaren.Daar moesten we nog n paar minuten met n ander bootje naar de overkant, Jessica had daar hotel met zwembad geregeld, héérlijk.Daar sliepen we in n blokhut.
Dinsdag 10 en woensdag 11 maart zijn we in Rio Dulce gebleven en hebben daar wat gewandeld en naar waterval geweest en warmwaterbron. Heel mooi.
Donderdag 12 maart 's-morgens om 06.00 uur met de bus naar Lanquin, dus we moesten vroeg op en wat ontdekten we nog op onze kamer, n ontzettende grote spin (tarantula) en kakkerlak, bah,bah, maar goed dat we daar weg gingen.Dus op weg voor n reis van 8 - 9 uur. Dat laatste stuk was wel afzien hoor, over n ontzettende slechte weg.Om 15.00 uur waren we er,Hotel El Retiro, wat een mooi complex met boomhuizen en een heel koud watertje erlangs, waar Jessica nog snel even in ging om af te koelen.We hebben wel genoten van het mooie landschap met heel veel bergen.
Vrijdag 13 maart naar Semuc Champey een natuurpark. Maar voor we daar waren, dat was ook af zien, over een ontzettende steile slechte weg 9 km ongeveer, waar we meer dan 1 uur over reden, met ook nog n kapotte band.Het was dus echt wel de moeite waard geweest, we hebben daar naar een uitzichtpunt geklommen, ongeveer 2 uur over gedaan, PRACHTIG!!!! Jessica was niet mee naar boven gegaan, die had dat al n keer gedaan, ze bleef beneden en ging daar naar t water. Johan is ook nog beneden heerlijk bij de visjes (die in je tenen bijten) gaan zwemmen.Het was echt geweldig mooi daar en had het niet willen missen. Bedankt nog Jessica dat je ons daar mee naar toe hebt genomen. We waren rond 17.00 uur weer terug. Nog tijd om ons op te frissen want we hadden om 19.00 uur een visbuffet in t hotel. Was ontzettend druk met heel veel jongeren.
Zaterdag 14 maart om 08.10 uur vertrokken we weer met busje rechtstreeks naar Antigua, waar we met een hele mooie reis door een geweldig landschap weer om 15.00 uur aan kwamen. Dat was onze week backpackeren, echt een week om nooit meer te vergeten. De grootste helft van de vakantie zat er al weer op.
Zondag 15 maart om 10.00 uur ontbijten met Jessica en Tony, daarna
internet-café waar we met Patricia, Jamiro en Betsie op skype met elkaar gepraat hebben, was ook weer fijn om ze weer te zien.Daarna naar de markt, kerk en processie.
Maandag 16 maart, Johan naar kapper.
Jessica ondertussen tickets geboekt voor de vulkaan Pacaja en Lago de Atitlán (heel groot meer).
14.00 uur naar de vulkaan Pacaja, was ongeveer 1.30 uur rijden, laatste stuk was heel slecht om te rijden, maar daar waren we ondertussen al wel een beetje aan gewend, haha. Toen we daar aan kwamen stonden er allemaal kinderen met stokken die ze dan verhuren. Dus wij ook 3 stokken (Tony niet), die Johan van Claudia had genomen omdat hij zag dat ze geslagen werd.Na ongeveer n uur lopen kwamen we dan uiteindelijk na heel veel moeite boven en stonden we bij de lava. Was echt geweldig. Jessica vond het deze keer niet zo mooi, had het eerder mooier gezien, voor ons vond ik het geweldig. Jammer dat het af en toe erg mistig was, dus hadden geen mooi uitzicht. Maar ik was trots op mezelf dat ik het had gehaald. Dit maken we ook nooit meer mee, denk ik.
Het laatste stuk dat we terug liepen was het al donker, best wel eng.Om half 9 weer terug en zijn maar naar Mac Donalds gegaan om snel wat te eten en gauw terug naar hotel en de douche in.We zagen er niet uit.
Dinsdag 17 maart om 07.15 uur klaar staan om naar het meer te gaan. Was weer een geweldige mooie rit, we kwamen in Panajachel aan en moesten toen wéér met bootje over het meer naar San Pedro. Dat ging wel op de laatste 8 minuten na, toen moesten we dwars en kregen hoge golven, was weer heel eng.Heb echt heel wat door gemaakt deze vakantie. Daar een hotel gezocht en heerlijk op het dakterras zitten genieten van de mooie natuur, het uitzicht over het water en de zon. Geweldig om dat allemaal ook gezien te hebben.
Woensdag 18 maart. Lekker geslapen, hadden echt een hele mooie kamer.Gingen kijken waar we konden ontbijten, en we hadden heerlijk buiten op de vlonder aan t meer bij n restaurantje gezeten. Lekker in t zonnetje. Nog even rond gekeken en om 13.00 uur zouden we weer opgehaald worden. Waren om 16.15 uur, na een prachtige rit door de bergen, terug bij Central Park in Antigua.
Donderdag 19 maart. Shoppen voor het thuisfront, Jessica moest foto's op cd zetten in t internetcafé. 's-Avonds met de meiden natuurlijk ook Tony en Gerson (vriend Tessa), ons laatste avondmaal gegeten omdat we de volgende dag weer terug gingen naar Nederland.(snik,snik)
Vrijdag 20 maart. We gingen met Tony naar zijn dorp Santa Ana (25 min lopen) naar de kerk waar ook zo'n alfombra was.
Daarna nog koffie met gebak op en nog even naar Jessica's appartement, voor de laatste keer naar ons Hotel Black Cat waar we opgehaald werden met de taxi om naar het vliegveld te gaan.
Jessica, Tony en Nicole brachten ons weg. We hebben een ontzettende fijne, mooie en om nooit meer te vergeten, vakantie gehad met het belangrijkste natuurlijk JESSICA.
Het afscheid was wel minder maar de 3 weken waren om.
Ik kan me nu ook voorstellen waarom Jessica het daar zo mooi vind!!!
Het vliegtuig ging om 18.00 uur de lucht in en na een tussenstop in Panama en overstap in Madrid, kwamen we zaterdag 21 maart om ongeveer 19.00 uur weer op Schiphol aan.
Daar stonden Jamiro en Sorayda ons op te wachten.Patricia buiten bij de auto.
Toch ook weer fijn om thuis te zijn,
hoewel het raar is dat we Jessica nu niet elke dag zien. Maar goed dat skype er is, hè Jessica?

Het is een vakantie geweest om nooit meer te vergeten,DANK JE JESSICA.

Dit was mijn reisverslag, misschien wel een beetje te lang, maar er was ook zo veel te vertellen en Jessica zet er over n paar dagen de foto's op.

Christien



  • 06 Mei 2009 - 08:09

    Mam Trees:

    Wat een mooi verslag! En wat hebben jullie veel gezien!Ja, je moet er wat voor over hebben je dochter te zien, lange reis, enge bootjes,tegestribbelende golven,diepe zee, grote spinnen, vreselijke kakkerlakken,vies van de lava!!! Ha, ha, prachtig allemaal. En dan die Jes die in een koud meer duikt??? Stoer hoor!!
    Dat afscheid nemen kan ik me ook nog herinneren, toen wij afscheid moesten nemen van Tessa,nee, niet leuk! Snotter, snotter bij die moeders op dat moment! Al met al een verslag om van te genieten! Christien de koffer is al weer terug naar Guatemala, en komt zelfs deze week al weer bij ons thuis om op nieuw gevuld te worden om mee te nemen, nu door Jolien die naar Tessa gaat. Tot gauw op de koffie! Groeten uit Brummen.
    Mam van Tessa.
    TREES.

  • 06 Mei 2009 - 12:29

    Betsie:

    He zus.wat een mooi verhaal,nu weten we van wie Jessica het schrijven heeft.
    Het meeste hadden we al gehoord,maar toch weer leuk om te lezen,en ook knap van je om al die enge dingen te doen haha.

    Groetjes B.

  • 06 Mei 2009 - 18:49

    Mieke:

    We hadden inderdaad al veel gehoord van jullie reis naar Guatemala. Maar toch ook weer leuk om het nog een keer te lezen. Nu staat het ook op volgorde. En zo kun je ook zelf alles nog eens teruglezen. Zoals je zelf al zegt een vakantie om nooit te vergeten. Nu de foto's nog.
    En wie weet waar Jessica nog meer naar toe gaat zodat jullie ook daar weer naar toe kunnen. En anders nog maar een keer naar Guatemala.

    Groetjes

    Mieke

  • 06 Mei 2009 - 19:56

    Marijke En Giel:

    Wij zijn gisteren thuis gekomen van 2 maanden Amerika. Prima gegaan en veel van de kinderen en kleinkinderen genoten. Ze komen in Januari na 10 jaar weer terug in Nederland wonen (Groningen) Tof hé. Verslag van jullie gelezen en voor jullie erg fijn om te zien hoe daar de mensen leven en natuurlijk vooral voor jullie dochter in wat voor omgeving ze verblijft. Erg interessant en wij hopen elkaar eens snel te ontmoeten.
    Gr. Marijke van Oijen

  • 07 Mei 2009 - 14:43

    Mam Van Tes:

    Heb ik nog wat gewonnen ook!! Nou ben benieuwd wat voor prijs er uit komt rollen! Zien we elkaar eind van het jaar nog? Dan komen Paul en ik weer die kant op.Och Jes dat is al een prijs op zicht, als we elkaar weer gezellig samen ontmoeten met Tes en Gerson erbij, maken we er weer een gezellige boel van, lekker eten, heerlijk wijntje erbij, wat wil een mens nog meer. Jes, groetjes van ons allemaal hier uit Brummen-City!!! Waarom kom je van de zomer niet gezellig naar Italie? Zelfde adres, zelfde mensen, zelfde eten, zelfde koude zwembad!!!
    Doei, dikke kus, Trees.

  • 07 Mei 2009 - 16:16

    Anja Uit Amsterdam:

    Lieve Jessica,
    Vandaag, 7-5-2009 je mooie ansichtkaart ontvangen.
    Sorry, dat ik zo lang niets van me heb laten horen. Ben een beetje aan het “kwakkelen” geweest, maar dat is nu wel zo’n beetje over.
    Ik heb de twee verslagen van jou en je moeder gelezen (hé, kon weer verder lezen in “mijn boek” LOL!!).
    Laat ik eerst reageren op jouw verslag van 23-4-2009.
    Te gek, dat het zó warm was. Hier zijn we al blij als er een dagje zon is, terwijl het toch al mooi weer had moeten zijn.
    Leuk, dat daar ook gebowld wordt. Natuurlijk hebben jullie gewonnen, de dames zijn niet voor de poes, heb ik gemerkt.
    Wat lullig dat rook verbod, zeg. Inderdaad nog strenger dan in Nederland. Zijn ze daar écht zo milieubewust???? Jeetje, wat een kerkbezoeken, zeg. Ik denk dat jij méér kerken hebt gezien dan de Paus, haha. Dat “ding” met Jezus???? Ik zou het ook niet weten, schat. En wat heb je veel gelopen!!! Ben je niet té mager geworden van al dat lopen? Hé, Jessica, is die Tony alleen maar een gids en jouw leraar Spaans of ook je vriendje? Vertel, vertel!!!! Eigenlijk best wel leuk dat je vrijwilligerswerk wil gaan doen (en dit nu doet dus). Kan je wel je eigen tijd indelen in uren? Je hebt gelijk dat je blijft dáár waar je het prettig vind, lieverd.
    Zo lieve schat, nu even reageren op het verlag van je mammie. Liefs, Anja uit Amsterdam.
    P.s. Ik geef de talisman (die jij me hebt gegeven) nog elke avond een klein kusje, omdat je zei, dat dit een gelukbrengertje is. Het ligt onder mijn kussen. Geen dag overgeslagen, hoor.
    Reactie op het verslag van Christien: 6-5-2009
    Lieve Christien,
    Wat geweldig heb je het daar gehad en wat goed dat je zo’n reisverslag hebt gedaan. Leuk!!!
    Jammer dat je ziek bent geweest van de reis en fijn dat het snel weer over was.
    Ik kan mij voorstellen dat je, na zo’n lange tijd, het fijn vond om je dochter weer in je armen te sluiten. Dat zal je zeker goed gedaan hebben, hè lieverd?
    Ook kan ik mij voorstellen dat je werkelijk doodmoe bent geweest van al de bezichtigingen. Maar toch iets om nooit meer te vergeten, nietwaar?
    Tja, als je er heel dichtbij zit en het met je eigen ogen kan ervaren dan is het werkelijk aangrijpend daklozen, zieke en arme mensen te zien. ’t Is goed dat er vrijwilligers zijn. Maar eigenlijk hoort de regering voor zijn mensen (“haar kinderen”) te zorgen en de welvaart te delen. Enfin, daar ga ik verder niet op in, want dan word ik boos.
    Haha, wat lek, dat jullie zijn gaan “backpacken”en dat op jullie leeftijd (sorry, ik ben wat ouder, dus ik bedoel dat natuurlijk niet zo vervelend, haha. Maar ik denk dat jullie dat nooit hadden gedaan zonder Jessica, toch? Wat heeft zij goed gezorgd voor jullie, zeg! Huh, wat eng met die tarantula en die kakkerlakken (cuccarachas). Ik geloof dat ik als een “Speedy Gonzalez” zonder bus, taxi of vliegtuig van angst zó naar huis gevlóóóógen was. Brrrr. Tja, die wegen zijn daar niet zo best, hè meis? Ik weet niet of zij daar van “infrastructuur” hebben gehoord? Oei, hebben de visjes écht in Johan's voeten gebeten> Nee, hè? Hopelijk niet! Wie is Claudia, die met een stok geslagen is? Een klein meisje? Goed van Johan dat hij die stok heeft afgepakt. Ik kan me voorstellen dat je erg trots was dat je de vulkaan heb kunnen zien. Ik merk dat, ondanks dat het achteraf een fijne vakantie is geweest, je behoorlijk hebt moeten af zien. Maar ik ben heel blij dat jullie een onvergetelijke vakantie hebben gehad. Je eindigde met ontroerende zinnen, lieve Christien. Ik kreeg een brok in mijn keel. Ik gun het jullie zó!
    Liefs, Anja (en Gerard).

  • 08 Mei 2009 - 21:37

    Jessica:

    Trees,ik heb de komende dagen in Belize alle tijd om eens rustig na te denken over je prijs...
    Ik heb echt geen flauw idee of ik hier nog ben aan het eind van het jaar,dat duurt nog wel erg lang.
    En een wijntje erbij??!Bij jullie gaat het toch altijd minstens per 3 flessen?!
    Ik heb wel zin in dat superkoude zwembad in Italië,maar ben helaas niet in de buurt haha.

    Anja,ik had je inderdaad gemist,hoop dat het weer wat beter gaat.
    Guatemala milieubewust???Laat me niet lachen,het woord "zwerfafval" is volgens mij hier uitgevonden!Dus geen flauw idee waarom dat rookverbod zo streng is.En we zijn er al over uit dat Trees met "draagbaar" als vervanging voor "ding met Jezus" de eerste prijs heeft gewonnen.
    Of ik té mager ben geworden van al dat lopen...?Hahahahaha,wat kun jij een mens laten lachen zeg,wees daar maar niet bang voor!
    Dacht dat het eigenlijk wel duidelijk was,maar Tony is inderdaad m´n vriendje.Wat dus erg makkelijk is voor m´n Spaans,want elke letter die ik verkeerd zeg,wordt door hem verbeterd.
    Het daklozenproject heeft twee vaste avonden,maar ik hoef hier niet altijd bij aanwezig te zijn.De bijkomende zaken kan ik gewoon doen wanneer ik wil,helemaal eigen baas(nou ja,samen met Tessa).
    Weer een dijenkletser;de regering die voor zijn mensen moet zorgen...Nou nee,dat kennen ze hier niet,is het iets te corrupt voor.Dieptriest,maar helaas waar.
    De oudjes waren inderdaad erg stoer met het backpackeren,ze hebben alle ontberingen goed doorstaan!!Er bestaan hier ook hele goede wegen,maar ook genoeg hobbelweggetjes.
    Volgens mij had pa geen last van de visjes,ze beten voornamelijk in mijn voeten en benen.
    En Claudia was een stokkenverkoopstertje bij de vulkaan,die in de verdringing kwam bij alle jongens.Maar pa was d´r grote held!

    Zo,ik hoop dat ik alles weer heb beantwoord,tot het volgende vragenrondje!


  • 09 Mei 2009 - 14:03

    Patricia:

    Echt lachen, het verhaal, maar vooral al het commentaar. Hou daarbij in je achterhoofd dat het backpackeren van de oudjes met een koffer was en je kunt nog meer lachen :-)
    Hé Jes, denk nog even na over het aanbod van Trees betreft Italië... kun je meteen een tussenstop in Amsterdam maken! Zien wij je ook weer een keer! Ik vind het wel een heel goed idee van haar ;-)

    Hier gaat alles goed. Niks bijzonders eigenlijk. Je weet dat je neefje alleen in het echt veel praat (heel veel zelfs), niet op Skype en zeker niet via de mail. Hij mocht vandaag in de "Champions League" voetballen, want ze hadden spelers tekort. Helaas hebben ze met 11-1 verloren, maar hij vond het wel heel leuk.

    Veel plezier in Belize en de groetjes aan Tessa.

    Doeiiiiiii
    Liefs Patricia

  • 10 Mei 2009 - 10:34

    Nelly:

    hallo christien
    een mooi verhaal heb je geschreven.veel mooie dingen gezien.en zeker mooie foto s.je hebt er wel van genoten zeg.jammer voor jessica dat ze weer alleen is daar,maar ze heeft tony en haar vriendinen.dus vermaakt zich weer wel.groetjes ook jessica en tony

  • 13 Mei 2009 - 12:23

    Sorayda:

    even een kort berichtje
    te laten weten dat we aan je denken hoop dat je nog lekker geniet van je leventje daar en met je nieuwe vlam!!!haha vind het erg leuk dat je het zo goed hebt!!!hier gaat alles prima altijd van alles te doen!ik hoop je weer eens te spreken sorry dat het zo lang duurde dat ik je weer eens wat stuur we missen je wel hoor!!!veel liefs groetjes van ons en ons voor je vriend xx en knuffel

  • 13 Mei 2009 - 12:26

    Sorayda:

    ik bedoel natuurlijk groeten aan je vriend maar de knuffel en kusjes zijn voor jou bedoelt haha....

  • 17 Mei 2009 - 20:51

    Monique:

    Na je in drunen gesproken te hebben heb ik jullie reisverslag en foto's gezien. Dit is geweldig. Mooie foto's mooi natuur. Hier zullen jullie nog vaak mooi herinneringen aan op halen. Ook als jessica iets verteld of schrijft zal je er nu een ander beeld bij krijgen.
    Ik heb vernomen jessica dat je het heel leuk vond als we een berichtje achter laten.Dit vond ik zelf ook leuk om te horen.Zal niet alleen je verhaal lezen maar ook een berichtje plaatsen. We kijken nog steeds op je site en vinden het leuk als er nieuwe verhalen komen.
    Verder is er op het moment weinig te vertellen. Het was vandaag weer een koudere dag maar dit weer houdt mij niet om baantjes te gaan zwemmen in het run. Gisteren scheen de hele dag de zon maar vandaag is hij verdwenen achter de wolken.Verder hebben we komende week weer een korte week, hemelvaart komt eraan. Wat een mooie natuurfoto's ik geniet er echt van maar weet wel zeker dat het in het echt nog prachtiger zal zijn. Ik wens je er nog een fijne tijd en op naar een volgend verhaal of reisverslag. groetjes monique van der staak

  • 20 Mei 2009 - 20:06

    Jessica:

    Hé zus,inderdaad een goed plan,ga ik 2 weken naar Italië en dan kom ik ook wel even een paar dagen in Nederland langs...
    Sorayda,leuk weer eens van je te horen!Ik snap het wel dat jullie het allemaal erg druk hebben.Ik zal jullie binnenkort weer eens proberen te bellen,tot snel!
    Monique,ik vind het zeker leuk om van iedereen een reactie je krijgen!En nog leuker is het dat ik via deze site iets hoor van mensen die ik al in geen jaren gesproken heb.
    Er komt binnenkort weer een nieuw verhaal aan,tot dan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jessica

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 112
Totaal aantal bezoekers 69017

Voorgaande reizen:

04 Februari 2013 - 13 Maart 2013

Antigua, Guatemala

28 September 2011 - 25 November 2011

Guate

06 December 2007 - 10 Mei 2010

wereldreis

12 December 2013 - 30 November -0001

Nieuw thuisland

Landen bezocht: