Momenteel titel-inspiratieloos - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Jessica Stevens - WaarBenJij.nu Momenteel titel-inspiratieloos - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Jessica Stevens - WaarBenJij.nu

Momenteel titel-inspiratieloos

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica

22 Mei 2009 | Guatemala, Antigua

Had ik het de vorige keer nog over de vreselijke hitte in Antigua,dat werd al snel anders.Eind april begon het al te regenen,het regenseizoen was vroeg dit jaar.
Tony en ik zijn een dag met Eva meegegaan.Ze wilde José Luis,een baby die ze kende uit het ziekenhuis en waar ze peettante van is geworden,opzoeken in z´n dorp.Misschien maar 60 kilometer van Antigua,maar het werd een hele reis.De vader van José Luis zou met ons meereizen en zou om 9 uur voor het ziekenhuis staan.Ja,ja,een Guatemalteek die op tijd komt,die kennen we nog niet.Om half 10 eens gebeld waar hij bleef,bleek opeens de moeder met ons mee te gaan.En zij was er warempel al,maar stond ín het ziekenhuis te wachten :roll: .
Na een uur kwamen we aan in een stad waar de andere 2 kinderen in het ziekenhuis lagen.Geweldig,moeder van 24 jaar,met 3 kinderen die tegelijkertijd een half jaar in het ziekenhuis lagen...Maar deze kinderen zagen er goed uit en waren druk bezig in de speelkamer.Na lang wachten kwam eindelijk de bus naar hun dorp.Al snel moesten we een steil zandweggetje op,waar de bus heel wat moeite mee had.En daar stond ik in het gangpad(erg volle bus),ik werd van links naar rechts geslingerd,terwijl het zweet zo onderhand in plasjes aan m´n voeten lag.En heel de reis hing José Luis bij z´n moeder in een doek op d´r buik of rug en hij gaf geen kik,ongelooflijk.Uiteindelijk kwamen we rond 1 uur aan in het "dorp".Wat een ellende en armoede.Via een zandpaadje kwamen we langs wat bouwvallige huisjes.Hun huisje bestond uit één kamertje met maar één bed en een soort van mandje voor de baby,dat met een ketting aan het plafond hing.Alle buurkinderen kwamen ons bekijken(nou ja,vooral mij,het blijft erg interessant al die oorbellen en piercings,voel me af en toe net een circusattractie),waarschijnlijk waren wij de eerste blanken ooit in dat dorp.We waren maar even gebleven,om 2 uur ging de bus weer terug.Halverwege begon het opeens te regenen en toen we eindelijk om half 4 eens zaten te lunchen,had ik het vreselijk koud.Fijn,zo´n 20 graden temperatuurverschil op dezelfde dag!

Ik ben al een paar weken bezig met Nederlandse les geven.Een vriend van Tessa´s vriend had gevraagd of zij hem les wilde geven.Hij heeft een Nederlandse vriendin en wilde graag Nederlands leren.Aangezien Tes hier geen tijd voor had,had ze het aan mij gevraagd.M´n student(haha)wil 5 dagen per week les,2 uur per dag.Ik vind het hartstikke leuk om te doen,behalve dat Erick natuurlijk ook altijd minstens 20 minuten te laat is.Af en toe is het ook erg moeilijk.Nu ik zo bezig ben met onze taal,merk ik pas wat een rare woorden wij hebben(vooral als je ze 10 keer achter elkaar moet uitspreken),er zijn weinig bruikbare regels of er zijn weer tig uitzonderingen op een regel.Maar het leukste is nog wel dat ik ervoor betaald word.Hou je vast:10 euro per 3 uur!Ik heb maar in gedachten gehouden dat je in een bar 1 euro per uur verdient,dus voor hier is het veel geld.Ik kan merken dat ik al aardig ingeburgerd raak,alles boven de 100 quetzal(10 euro)vind ik ook al duur.

Bij het daklozenproject is alles eindelijk redelijk op orde.Na wat mailcontact met Jolanda,de oprichtster van Por Eso,die nu met een project in Peru bezig is,bleek dat zij van wat zaken die Iris had veranderd,niet op de hoogte was.Uiteindelijk is Iris van het project afgehaald en moesten Tes en ik opeens alles zelf uitzoeken,zonder hulp van Iris.Na nog heel wat gemail met Jolanda en een lang telefoongesprek,was het allemaal zo ongeveer duidelijk.Eerst maar eens begonnen met alle spullen uitzoeken die Iris had afgegeven.Van twee medicijnkoffers kon ik er één maken,vanwege veel medicijnen die over de datum waren en alle troep die in de koffertjes zat.Ook bij de opslag zijn we maar eens alles na gaan kijken.We konden zo´n 3/4 van de medicijnen weggooien vanwege overcodes.Er lagen zelfs vitamines houdbaar tot 2003!Je zou er iedereen ziek mee maken,dat was nou ook niet helemaal de bedoeling!Ik ga nu ook weer mee met de rondes op donderdag,met een klein groepje met 5-7 mensen.Dat werkt toch een stuk beter dan met 10 of 12 man.

De basisschool in Santa Catarina,één van Tessa´s projecten,bestond 26 jaar en of ik mee naar het feest wilde.We begonnen met een toespraak van directeur Nando,een vlaggenparade en daarna iedereen in de houding met de hand op de borst voor het volkslied.Daarna traden alle klassen op met een dansje of toneelstuk.Niet te geloven hoe dat dansen bij iedereen in het bloed zit.Zelfs bij de kleintjes werd er al soepel met de heupen en schouders geschud,was vreselijk grappig.

Vorig weekend gingen Tessa en Isolde naar Belize om hun visa te verlengen.Ik had net 2 weken daarvoor m´n visum in de hoofdstad laten verlengen,maar ach,Belize is altijd leuk,dus ik ging mee.We hadden de shuttle van 5 uur ´s morgens,die pas iets voor zessen op kwam dagen,grrr!Daardoor misten we net onze overstap in de hoofdstad,maar na natuurlijk weer het omboeken en bijbetalen van ons ticket,gingen we al snel op weg naar Puerto Barrios.Dus we hadden nog tijd genoeg om daar de laatste boot van half 3 te halen...dachten we.Helaas kwamen we in een flinke file terecht,vanwege een vreselijk ongeluk.Na een tijdje kwamen we langs 2 uitgebrande autowrakken en we hoorden later dat er 3 doden gevallen waren....Uiteindelijk kwamen we om half 3 in Puerto Barrios aan,waar het zweet me meteen uitbrak,wat een ongelooflijke hitte!De boottijden bleken veranderd te zijn en de laatste boot naar Belize was al om 2 uur vertrokken.Maar misschien zou er nog wel een boot om 4 uur vertrekken.Na een hele tijd wachten,bleek de boot toch niet meer te komen en moesten we op zoek naar een hotel in deze vreselijke havenstad.Bij het tweede smoezelige hotel vroegen ze maar 4 euro per persoon en de kamer leek oké.Maar al snel kwamen we erachter dat het licht in de kamer kapot was,de wc trok niet door,de wasbak had geen water en we moesten steeds zeggen dat er iemand ging douchen,dan werd er ergens een hendel omgezet en hadden we wel water in de douche(wat meteen daarna weer werd uitgezet :cry: ).En natuurlijk liep er ook een gigantische kakkerlak rond,die Isolde eerst 10 minuten met d´r paraplu probeerde te doden,totdat ze er uiteindelijk maar op ging staan.Brr,wat vies!Net nadat we gingen slapen,brak er een gruwelijk noodweer los,waardoor de electriciteit uitviel en de ventilator het dus niet meer deed.Het werd zo warm,dat slapen er voor mij niet meer in zat,en al snel stonden we met z´n drieën onder het afdak naar het onweer te kijken.Ik ben nooit bang voor onweer,maar dit ging zo hard tekeer,dat zelfs ik het wel genoeg vond.
Na een korte nachtrust gingen we om 10 uur met de eerste boot naar Belize.En het was zomaar een erg rustig tochtje,in tegenstelling tot eerdere tochten over woeste golven.In Punta Gorda de bus naar Mango Creek genomen,waar de boot naar Placencia ging.Hier wilden we weer in dezelfde kamer waar ik al 2 keer eerder in had gezeten,maar Stan,de eigenaar,was nergens te bekennen.Eerst maar eens gaan lunchen(werd wel tijd,om 3 uur)en daarna was ie er wel.De rest van de dag regende het bijna constant en we waren erg moe,dus alleen een beetje op bed gehangen.
De volgende ochtend konden we helaas niet naar het strand,het was erg bewolkt en donker.Dus besloten we om maar weer terug te gaan,we waren de regn beu.Net voordat we de kamer uitliepen om naar de boot te gaan,begon het te stortregenen.Dus daar gingen we;Tessa in mijn regencape van de Niagara Falls,Isolde met d´r paraplu die het al na een minuut begaf en ik met m´n kleine pluutje waar het water op een gegeven moment gewoon doorheen kwam.Maar dat is dan zo leuk als je niet alleen reist,we hebben ons kapot gelachen.Bij de boot moesten we een tijdje wachten,het regende te hard,maar uiteindelijk vertrokken we met een groot zeil over iedereen heen.Daarna nog zeiknat 2 uur in de bus,toen was het lachen me wel vergaan.Met een soort van speedboot vaarden we terug naar Guatemala.Dit keer waren er wel golven,het was een erg hobbelige overtocht en weer moesten we onder het zeil,er kwam heel wat water naar binnen.In Puerto Barrios bleek er mooi een uur later een bus naar Guatemala City te gaan,dus hadden we gelukkig om 3 uur tijd voor de lunch.Zo´n reis sloopt je wel,elke dag uren in de bus en boot,hitte,regen en rare etenstijden.
In de hoofdstad aangekomen,moesten we op Gerson wachten.Kregen we alle taxichauffeurs om ons heen,die steeds meer van de prijs afdeden.We waren erg blij toen onze taxi eindelijk arriveerde,was niet echt een fijne plek.Eindelijk waren we om 11 uur weer thuis.Dus al met al sloeg heel deze reis nergens op en hebben we niks gezien,maar wat hebben we gelachen :lol: !

Afgelopen maandag waren er examens Engels op de basisschool en Tessa vroeg of ik wilde helpen.Eva had een leuk examen voor de 1e-3e klassers gemaakt en ik moest dit afnemen bij de 3e klassers.Eén voor één werden de kinderen bij me gebracht.En na de begroeting in het Engels moest ik "Hoofd,schouders,knie en teen",maar dan natuurlijk in het Engels,met ze zingen!Echt,jullie hadden je kapot gelachen als je me had gezien.Er waren nog wat andere onderdelen,ik moest tussendoor punten opschrijven en 33 kinderen later was ik klaar.Het was echt hartstikke leuk om te doen.

De laatste weken zijn er flink wat aardbevingen geweest,waaronder 2 zwaardere.Eén zelfs nog gisteren,tijdens de daklozenronde.Het blijft een raar fenomeen hoor.Natuurlijk weet ik dat het erg gevaarlijk kan zijn,maar ik blijf het grappig vinden(in tegenstelling tot Tony,die volledig in de stress schiet).In het begin voel ik het vaak niet eens,maar gisteren stond echt alles heen en weer te schudden.Bizar.
Het regenseizoen is nu echt begonnen,met elke dag flinke buien.Er zijn weinig afvoerputten,er zijn straten bij die één rivier worden.Het is ´s morgens nog vaak erg warm,maar ´s middags en ´s avonds is het nu stukken kouder.En dit duurt tot eind oktober,dus ik kan m´n lol nog op!

Er moeten nog wat foto´s maar me doorgestuurd worden,maar ik heb al wat nieuwe foto´s geplaatst op http://jessicans.mijnalbums.nl

Liefs Jessica

  • 22 Mei 2009 - 23:01

    Mams:

    Haha, ik was inderdaad nog op en kreeg n mail van het eerste stuk van je nieuwe verhaal. Begin is weer erg goed!!!! Ik wacht af!!!!

    Liefs

  • 22 Mei 2009 - 23:18

    Jessica Stevens:

    Sjonge,jonge moeders,ga toch naar bed.Had inderdaad speciaal voor jou erbij gezet dat ik nog bezig ben,want ik moet het tussendoor steeds opslaan.Kun je morgen lekker de rest lezen!

  • 23 Mei 2009 - 06:08

    Trees:

    Weer een heel avontuur Jessica, hartstikke leuk.
    Groeten uit Brummen.

  • 23 Mei 2009 - 06:36

    Josje:

    Wat een leven heb je daar toch: dat went nooit meer in NL!! Maar de manier waarop je alles beschrijft geeft je het gevoel er zelf bij te zijn. Ik zou er toch maar eens over nadenken om alle ervaringen in boekvorm (reisverslag) uit te brengen. Een goede redacteur erbij en af issie. Je vergroeit al aardig met dat land. Je hebt me een hele tijd gemist: althans een berichtje, maar wellicht weet je waarom dit zo is. Zo niet dan hoor je dat nog wel een keer. Nu is alles weer rustig en ga ik je volgen. Heb een halve avond alle verslagen en reacties door zitten lezen. Kei leuk!! Vanavond dansen in de Stulp en dan gaan je moeder en ik lekker kletsen over je. Vlg. week ga ik 15 dg op vakantie. Kos natuurlijk en Dorus gaat logeren en dat zal een heftige begroeting (herrie) worden met Spike. Ik vind het nog steeds zo lief dat hij elke keer weer naar jullie mag en kan, ondanks alle drukte in Huize Stevens. Maar daar is niet gauw iets teveel. Ik hoop dat Christien en ik elkaar nu weer een beetje meer kunnen zien. Hoor je vader alweer als hij dit leest: oh leuk hoor: ik hoor er zeker niet meer bij. Beetje wel hoor Johan.
    Hé mupke, ik ga de voortuin in. Het onkruid staat tot aan m'n enkels en ik heb zo de pest aan tuinen dat ik het nú maar ga doen (08.34 u) anders wordt het te warm. Het wordt hier vandaag minstens 22gr. en da's lekker.
    Dikke kus en tot de vlg. keer.

  • 23 Mei 2009 - 13:48

    Tantetje:

    Ha die Jessica.
    Wat het weer betreft zou je op dit ogenblik toch beter hier kunnen zijn. Het is hier momenteel ruim 20 graden. Lekker bbq-weer wat we vandaag dan ook zullen gaan doen.
    Maar wat een prachtig verhaal toch weer. Je maakt het voor ons wel erg levendig zo. En wat ben je toch goed bezig daar. Daklozen, examens, nederlandse les, het kan niet op. Heb je toch nog wel tijd over voor Tony en andere leuke dingen.
    Hartstikke leuk dat je ons gebeld hebt. Was een verrassing.
    Jessica, meisje het ga je goed, doe rustig aan en tot de volgende keer
    Groetjes

    Tantetje

  • 23 Mei 2009 - 14:45

    Maaiken:

    k zal dus maar een pluutje meenemen... ;-)
    Zo leuk dat jij daar meer van het "normale"leven ziet, omdat je toerist-af bent!
    Dat "hoofd-schouders-knie-teen" moet ikzelf ook nog wel even live zien, dat begrijp je natuurlijk wel......
    Kus en tot snel!

  • 23 Mei 2009 - 15:48

    Patricia:

    Ik vroeg me al af welk liedje jij in het engels kent toen ik van mama hoorde dat je op school bezig bent. Goed van je.
    Ik zit dit trouwens te lezen en te typen met Jamiro op m'n nek ("omdat hij zoveel van me houdt" zegt hij.)
    Je hebt weer een prachtig verhaal geschreven! Een aantal dingen had ik al in onze vertraagde Skype sessie gehoord, maar er zaten ook weer nieuwe dingen bij. Ik vind het echt super wat je allemaal doet en meemaakt. Ben dan ook super trots op je:-)

    Dikke kus van je zus

  • 23 Mei 2009 - 17:18

    Mama:

    Ja hoor, heb nu de rest gelezen, het is weer een spannend verhaal geworden.
    Ik had echt niet meer in het bootje gestapt in Puerto Barrios, brr, eng.
    Maar wel leuk dat jij dat examen af moest nemen van de kindertjes met het Engelse liedje. Je hebt weer een hooop mee gemaakt. Is Eva al terug naar Nederland? Ga zo door daar met alles wat echt nodig is.De foto's zijn ook weer mooi, hoeveel kindertjes zitten daar wel niet op school? Groetjes aan iedereen daar die ik ken. En natuurlijk ook aan Tony.

    Liefs en dikke kus.

  • 23 Mei 2009 - 22:01

    Jessica:

    Josje,wat leuk weer van je te horen(en natuurlijk ook van alle anderen,wat een hoop reacties al zo snel!).Ik keek net of mams op Skype was,maar waarschijnlijk zijn jullie nog lekker aan het dansen.Ik hoop dat alles goed is met je.En,staat je tuin er weer prachtig bij?Laat mijn pappie maar lekker mopperen,jij weet ook wel dat ie er(meestal)niks van meent haha.Ik dacht eigenlijk dat Dorus en Spike niet zoveel met elkaar hadden.
    Een hele fijne vakantie!
    Tantetje,die bbq´s mis ik af en toe wel,dat kan hier niet echt met het vlees van weinig betrouwbare kwaliteit...Maar dat is nog steeds geen reden om terug te komen haha.
    Ik heb nog genoeg vrije tijd over,alleen zit uitgaan er helaas weinig in met vrienden met geld tekort of avonden dat ik om 8 uur uitgeteld voor de tv zit.
    Ik vond het ook erg leuk om jullie te horen!
    Maaik,hopelijk wordt er met jouw komst weer meer uitgegaan!En vergeet inderdaad die paraplu niet,heb je heel hard nodig hier!Over 5 weken zal ik live het liedje voor je zingen,ik kan niet wachten.
    Zus,altijd leuk,zo´n liefdevolle zoon in je nek...
    Mams,Eva gaat volgende week terug naar Nederland(ik geloof donderdag).En er zitten ongeveer 260 kinderen op die basisschool.
    Ik ga boodschappen doen,laters!

  • 25 Mei 2009 - 09:02

    Miep:

    hoi jessica
    je hebt het weer meegemaakt maar ik lees wel dat je er ook plezier van kan hebben maar ja het is toch wel leuk wat je allemaal mee maakt en ook leuk met die kinderen wij gaan 10 juni ook op vakantie we gaan nu naar tunesien ben er nog niet geweest ben benieuwd wat we daar daar te zien krijgen heb nu honger want ik mag heel de dag niets eten krijg morgen een darm onderzoek dus moet alleen maar drinken en veel naar de wc want mijn darmen moeten schoon zijnvoor dat onderzoekdus we zien wel nou verder is alles hier goed gr van miep en adrie

  • 28 Mei 2009 - 18:21

    Tante B.:

    Zing je dat liedje ook `n keer voor ons(op skype)lijkt me wel leuk.
    Je bent daar goed bezig zo te lezen.En de foto`s zijn ook weer mooi.
    Wij hebben een heerlijke vakantie gehad.met een super goed hotel.Hebben het ook heel druk gehad (met luieren) haha.
    Je pa kwam ons van Schiphol ophalen,met de auto van Ome J.was wel fijn,konden we met z`n allen in plus de koffers.
    Nu hebben we weer een lang weekend voor de boeg,met mooi weer zeggen ze,als dat zo is komen je Pa en Ma hier Zondag BBQ-en.
    Zie je misschien binnen kort nog wel op skype.
    Ga zo door met al de goede dingen daar.
    Groetjes van ons,ook aan Tony.

    De 2 B`s houdoe

  • 30 Mei 2009 - 17:36

    Tessa:

    Regen, regen en nog eens regen !! Dat is pas een inspiratie titel!
    Ja we hebben het geweldig gehad in Belize en ben blij dat je me zoveel helpt met m´n projecten Jes!!!
    Groetjes aan de familie Stevens!!!

  • 01 Juni 2009 - 16:20

    Tante B.:

    Hoe is het met Boefje?het is echt een schatje.Voed je (hem-haar)nou tweetalig op,of alleen in het Spaans of Nederlands.

    Groetjes van de 2 B`s

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jessica

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 149
Totaal aantal bezoekers 69010

Voorgaande reizen:

04 Februari 2013 - 13 Maart 2013

Antigua, Guatemala

28 September 2011 - 25 November 2011

Guate

06 December 2007 - 10 Mei 2010

wereldreis

12 December 2013 - 30 November -0001

Nieuw thuisland

Landen bezocht: