Guatemalteekse mentaliteit moeheid - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Jessica Stevens - WaarBenJij.nu Guatemalteekse mentaliteit moeheid - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Jessica Stevens - WaarBenJij.nu

Guatemalteekse mentaliteit moeheid

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica

16 Augustus 2009 | Guatemala, Antigua

De basisschool in Santa Catarina had een oven nodig en organiseerde een vrijdagochtend een soort braderie om geld in te zamelen.Tessa wilde met d´r stichting helpen met de verkoop van smoothies en fruit,of Maaiken en ik wilden helpen in de fruitkraam.Dus togen we met z´n drieën op donderdagmiddag naar de markt om bergen fruit te kopen.Een watermeloen voor 50 cent,een pond aardbeien voor 30 cent,een ananas voor 1 euro,voor 12 euro hadden we zoveel tassen met fruit,dat we met de tuk-tuk naar huis moesten,het was niet te tillen.In onze keuken 2 uur lang fruit staan schillen,snijden,blenderen en op stokjes gedaan.Uiteindelijk hadden we 4 kannen met verschillende smaken smoothies,zo´n 14 liter,en heel wat stokjes met fruit.Daarna snel door naar de daklozenronde,pff,was weer een drukke dag.
De volgende ochtend met alle spullen in de taxi naar school.We dachten dat we rustig een uur zouden hebben om alles klaar te zetten,het begon om 9 uur,maar alle kinderen bleken gewoon al op school rond te rennen.Tes had een tafel versierd met nepfruit,slingers en ballonnen,daar alles op klaargezet.Er werden meer etenswaren klaargemaakt,er was blikgooien,voetballen,schminken,verkoop van tweedehandskleding en Gerson ging salsales geven.Meteen om 9 uur was het een drukte van belang,er kwamen ook wat scholen uit de buurt langs,dus heel veel kinderen.Iedereen moest eerst bonnetjes kopen om die dan bij ons in te leveren.Maar er stond al snel een rij over zowat het hele schoolplein voor de bonnenverkoop,dus ook maar geld aangenomen.Ik dacht dat we veel te veel hadden en dat ons fruit niet zo hard zou gaan,maar al na 20 minuten stond ik als een gek fruitstokjes bij te maken en binnen 50 minuten was alles op!Dat was even flink doorwerken geweest.Alles opgeruimd en toen konden we gaan helpen bij het schminken.Dat was niks voor mij,had een paar kinderen geschminkt,maar ik vond het er niet uitzien.Rond 11 uur liep het alweer leeg,maar er was voldoende geld opgehaald voor de oven.

De volgende ochtend gingen Maaiken en ik meehelpen met het verhuizen van de laatste spullen van Tessa en Gerson.Zij vertrokken de maandag en woensdag daarop voor 3 maanden naar Nederland en alle spullen moesten naar hun nieuwe huis in Santa Catarina,waar ze in oktober gaan wonen.En hoe goed Tessa alles had geregeld met d´r stichting,zo´n ongeorganiseerde bende was de verhuizing(sorry Tes).Alles werd zo in tassen en dozen gegooid,er zaten glasplaten in een kast,maar handdoeken of maar iets om ze in te verpakken,waren de week daarvoor al verhuisd.Krijg ik een vies oventje met een dikke aangekoekte laag in m´n handen geduwd:"breng maar naar beneden"."Uhm,zal ik het eerst maar schoonmaken ofzo?"De koelkaststekker zat nog gewoon in het stopcontact,die er eerst maar uitgetrokken en maar hopen dat het vriesvak een uur later een beetje ontdooid was("nee,die kun je niet met ijs/water en al oververhuizen en dan 3 maanden zo laten staan" ).Terwijl de anderen dus druk bezig waren met alles naar beneden sjouwen,in de pick-up zetten en op en neer rijden,was ik een paar uur bezig met het schoonmaken van oventje,koelkast en magnetron...Nogmaals sorry Tes,voor alle details,maar ik vond het te grappig om achterwege te laten!
Na het vertrek van deze twee werd het weer wat stiller in Antigua :sad: .

Gelukkig was er ook weer iemand te verwelkomen.Maaiken´s vriendin Danielle had opeens besloten om op vakantie te komen.Aangezien wij nog een slaapkamer vrij hadden,kon ze mooi bij ons in huis.We hebben het erg gezellig gehad met z´n drieën.Toen ze na een week een weekje gingen reizen,was het opeens wel heel stil in huis.Ook Boef vond het maar niks,die ging steeds voor Maaiken´s deur zitten.
Ik was ondertussen nog druk bezig in de bieb op de basisschool in Santa Catarina,waar eindelijk het laatste boek in de computer is ingevoerd.Nu ben ik bezig met alle gegevens van de kinderen in te voeren,inclusief zo´n beetje iedereen met dubbele voor- en achternamen en hetzelfde met de ouders.En dan zijn het ook nog veel vreemde namen met een hoop accentstreepjes.Ik moet nogal eens de klassen in om om opheldering te vragen,het is vaak niet te lezen.
Het was erg schrikken om te zien dat de meeste ouders niet verder zijn gekomen dan de basisschool en dat het gemiddelde aantal kinderen per gezin 5 is,met een uitschieter van 12 kinderen!In veel klassen zit er zo´n 3 jaar leeftijdsverschil tussen het jongste en oudste kind,erg vreemd.Toen ik 2 van de 7 kinderen van de schoonmaakster van de school moest invoeren,zag ik dat er maar 6 maanden leeftijdsverschil tussen zat.Totale verwarring bij de vrouw toen ik om opheldering vroeg."De één is van 2006,de ander van 2007,is toch een jaar verschil?""Nee,tussen augustus en februari zit maar een half jaar".Nou,ze snapte er niks van,dus heb ik het maar zo gelaten :? .

Een reisleidster uit België had contact met me opgenomen,omdat ze met een groep jongeren tijdens hun reis graag iets over het daklozenproject wilden horen.Aangezien Maaiken snel naar Belize was gevlucht,moest ik dit nu alleen doen.Slik,dat was dus echt niks voor mij.Ik stond daar met een rood zweethoofd voor die groep van 12 personen,die me allemaal stilletjes aan zaten te kijken.Gelukkig was ik er na 3 kwartier vanaf,het was toch wel goed gegaan,en kon ik door naar m´n volgende "projectje".Tessa helpt hier een 14-jarige jongen door hem af en toe op te zoeken en één keer in de twee weken eten te brengen.Hij is een schoenpoetsertje en ging niet naar school.Hij woonde alleen met z´n vader en Tes heeft voor een kamer voor ze gezorgd en vader ervan overtuigd dat de jongen naar school moet.Dus nu is Gilberto ´s morgens aan het werk in het park en ´s middags gaat ie naar school,wat hij hartstikke leuk vindt.Uiteindelijk was moeder ook pas geleden overgekomen uit hun dorp,zo´n 5 uur hier vandaan,maar dat was maar van korte duur.Opeens besloot vader ook terug te gaan naar z´n dorp,dus zat het jong alleen.Aangezien Tessa in Nederland zit,had ze me gevraagd of ik voor z´n eten wilde zorgen.Maar ik had geen idee wat hij wilde hebben,dus had ik hem meegenomen naar de supermarkt.En vond ik het zo zielig,dat ie zonder ouders hier zit,hij babbelde honderduit dat hij het alleen veel fijner vindt en dat ie baalde dat z´n broer nu een paar weken bij hem was.Hij wilde ook absoluut niet terug naar z´n ouders,vindt het veel te fijn op school.Wat een stoer manneke,hij redt zich gewoon alleen en blijft naar school gaan,kun je je het voorstellen dat dit in Nederland gebeurt?

Om de titel van dit verhaal te verklaren,volgen hier wat punten waarom ik na bijna een jaar wonen in Antigua af en toe zo vreselijk moe word van die Guatemalteekse mentaliteit:

-hebberigheid: op de ochtend van de schoolbraderie kwamen Maaiken en ik terug van onze pauze,zagen we dat ook het nepfruit en de slingers waren verdwenen.We dachten dat Tessa dit al opgeruimd had,omdat ze het fruit wilde gebruiken voor de Engelse lessen,maar het bleek gejat te zijn.Fijn,stelen van mensen die zich inzetten voor de school waar jij of jouw kinderen naar toe gaan...

-buitenlanders afzetten/aftroggelarij: Maaiken was natuurlijk zo netjes om tegen Rosa,onze huisbazin,te zeggen dat Danielle bij ons in huis kwam.Wilde ze opeens meer huur!Terwijl wij voor Guatemalteekse begrippen al vrij veel huur betalen en electra niet eens inclusief is(die 65 quetzal/6,5 euro per maand gaat dan nog wel).Ik ben echt heel boos bij dat gesprek weggelopen.In een volgend gesprek wilden wij weten waarom er extra betaald moest worden en hoeveel.Volgens Rosa zou Danielle ook de koelkast en het gasfornuis gebruiken,deze waren nieuw toen wij het huis ingingen en zouden door een derde gebruiker sneller slijten :doubt: .Ook zou ze water gebruiken en dit betaalt Rosa.Waarop ik zei dat ze een week gingen reizen,dat Maaik dan geen water verbruikte,dus dan was het weer gelijk.Rosa wilde 200 quetzal/20 euro per week extra,maar wij hoorden later dat water maar ongeveer 20 quetzal per maand is.Wij hielden voet bij stuk,dit ging niet eens meer om dat geld,maar was een principekwestie,en toen gaf Rosa maar op(tenminste dat hopen we,eerst maar eens de borg terug zien te krijgen).Ze bleef wel de eerste week van Danielle´s verblijf vragen wanneer ze nou op reis gingen...

-kortzichtigheid: er waren wat mankementen in huis.Mijn douche werd steeds heter,normaal douchen was er niet meer bij.Ik had dit in mijn andere appartement ook gehad en toen ontplofte de douche op een gegeven moment bijna,dus nu meteen naar Rosa gestapt.Een paar dagen later kwam een klusjesman langs,wierp één blik op de douche en constateerde kortsluiting.Nog dezelfde dag had ik een andere douchekop,was verbazingwekkend snel.Maar we hadden ook een steeds groter wordende vochtplek op de muur van ons binnenplaatsje.Aangezien Maaiken´s douche daar zit en er een grote kier in de douchebak zit,leek het ons vrij duidelijk dat het lek hierdoor kwam en dat het dichtgekit moest worden.De plek aan Rosa laten zien,maar volgens haar kwam het door de regen(het had toen al weken nauwelijks geregend,maar goed).Dus de klusjesman heeft niet eens de douche bekeken,maar de muur geverfd met vochtvaste verf.Als Maaiken nu heeft gedoucht,komt het water in de keuken onder de gootsteen tevoorschijn,dus ligt er nu maar een dweil om de boel droog te houden...

-lompigheid/onlogica: Danielle wilde wat kaarten naar Nederland sturen,dus wij naar het postkantoor voor de postzegels.De vrouw begon een heel verhaal waar we weinig van snapten,wij hadden iets van kom nu maar op met die postzegels.Begint ze een parij postzegels te geven!Bleek dat de postzegels van 2 en 3 quetzal op waren,er waren alleen nog postzegels van 50 cent.Dus zouden er 16 postzegels(die ook niet erg klein zijn)op 1 kaart moeten.Op mijn vraag hoe er in godsnaam 16 postzegels op een kaart kunnen,was het antwoord dat we ze dan maar op elkaar moesten plakken...Maaiken zei dat we dan de volgende dag wel terug zouden komen,maar nee hoor,voorlopig waren er alleen deze postzegels.Danielle is ondertussen weer in Nederland en heeft,denk ik,de kaarten daar maar op de post gedaan...

-onbetrouwbaarheid: met de daklozenronde liep al een hele tijd een Guatemalteek mee,Manolo.Dat ging erg goed en we hadden al bedacht dat als ik evt. voor Tessa´s terugkomst weg ga,hij het zolang wel over kon nemen.Een paar weken geleden stonden we maar te wachten op hem.Toen ik hem belde,had ie een heel verhaal en hij zou later komen(ook fijn dat ie dat niet wat eerder had doorgegeven).Die avond hebben we hem niet meer gezien.De week daarop stonden we weer op hem te wachten,ik heb een sms gestuurd,maar niks op gehoord en we hebben hem niet meer gezien.
Maaiken en Danielle zaten in het park,komt er een vrouw met een baby naar ze toe.Ze liet de buik van de baby zien,daar zat een hele uitstulping,het zag er blijkbaar niet uit.Ze had een heel verhaal dat de doktoren het kind voorlopig niet konden helpen en of Maaik en Danielle wat geld konden geven.Maaiken vertelde de vrouw dat ze ´s avonds aan het begin van de daklozenronde langs kon komen,dan kon ze babykleding,zeep,handdoeken e.d. krijgen.We hebben ´s avonds een hele tijd staan wachten,maar ze kwam niet opdagen.Een week later liepen we met z´n drieën door de stad,spreekt dezelfde vrouw met baby op de arm mij aan.Maaiken een heel gesprek met d´r begonnen.De vrouw was de week daarvoor niet gekomen,omdat ze al op tijd de bus naar de hoofdstad had genomen,om naar huis te gaan.Maaiken wilde toch graag helpen met wat spulletjes,dus weer met d´r afgesproken,nu op een vroeger tijdstip.Maar ook deze keer kwam ze niet opdagen.
Er is zoveel gelieg en gedraai in deze cultuur,maar wil ik alles vertellen dan ben ik nog uren aan het typen,dus ik laat het maar bij deze voorbeelden...

-onnadenkendheid: ik zag dat er een organisatie op school zou komen voor een bijeenkomst over gezondheidszaken.Ik nagevraagd of ik dan wel gewoon kon komen werken,maar dat was geen probleem.Ik kom op school,zet de computer aan en mee komt er een leraar binnen dat ze de computer nodig hebben.Ik viel vrij hard uit waarom me dat niet eerder was verteld,maar de organisatie wilde een Powerpointpresentatie houden en had geen laptop bij,dat wist hij ook niet van te voren.Het zou maar een half uurtje duren.Na een uur rondgehangen te hebben,ben ik maar naar huis gegaan...

-Guatemalteekse wetgeving: Nando,de directeur van de basisschool,vertelde dat een 14-jarige leerling het erg moeilijk had thuis met een gewelddadige moeder.Dus...ging ze maar trouwen met een 27-jarige man om thuis weg te komen.Alle partijen waren het ermee eens.Blijkbaar is dit verboden bij de wet,maar ze zijn toch vorige week getrouwd.Nu is Nando hard aan het proberen om ervoor te zorgen dat ze in ieder geval nog de laatste 2 maanden van de basisschool afmaakt...

En nu vraag je je natuurlijk af waarom ik dan nog steeds hier ben.Tsja,al deze zaken horen gewoon zo bij dit land.En ik kan mijn 2 grote liefdes Antigua en Boefje nog steeds niet verlaten.Al denk ik dat ik toch binnenkort eens voor een vliegticket naar Zuid-Amerika ga kijken...

Mams,tantetje en B.,bedankt voor de leuke verjaardagskaarten,ze zijn al aangekomen!

Foto´s: http://jessicans.mijnalbum.nl

Liefs Jessica

  • 16 Augustus 2009 - 19:54

    TREES:

    JES!!!
    Leuk weer van je te horen.
    Kijk uit naar de rest.
    Wij zijn net terug uit Italie! Jammer dat je er niet bij was.

  • 16 Augustus 2009 - 22:06

    Mama:

    Lieve Jessica.

    Wat een verhaal alweer.
    Je maakt het wel allemaal mee daar.
    Wat een verschil met Nederland, hè?
    Ik denk dat je er nooit aan zal wennen, wat een gedoe allemaal.
    Zie het voor me hoe je daar staat te vertellen met een rood hoofd, haha.
    Wel fijn, ook voor Tessa, dat je het daar een beetje in de gaten houdt.
    En Trees ik bel van de week even om af te spreken voor 4 september. Wij komen zeker!!!
    Jessica doe je Maaiken ook heel veel groeten van ons?

    Liefs en dikke kus.

  • 16 Augustus 2009 - 22:09

    Mama:

    PS

    Zijn de kaarten eigenlijk een week te vroeg!!! Haha.

  • 17 Augustus 2009 - 08:33

    TREES:

    O,O die Tes!!! Wat een viespeuk!!
    Jes, leuk verhaal.
    Ja van al die punten die je opnoemt, moedeloos zou je er van worden.
    Kan al deze dingen wel begrijpen, maar dat stelen begrijp ik niet, en wil ik ook niet begrijpen, lijkt mij gewoon bij je normen en waarden te horen om met je tengels van ander mans spullen af te blijven. Hoorde van Tes ook dat ze een snoertje van haar laptob hadden gepikt. Ik denk dat die kinderen daar iedere week een lesje oortjes wassen nodig hebben.Het zij zo!!! Wil je toch ook mijn complimenten geven Jessica voor alles wat je daar doet voor de school en het daklozen project! Echt PETJE AF VOOR JOU!!! Eerlijk gezegd hoop ik dat je nog even wacht met je ticket en dat we je nog ontmoeten in december!!!
    Bedankt weer voor je mooie verhaal, en zorg goed voor jezelf. Groeten uit Brummen-city van ons allemaal hier.

    Nog een mooie tekst: er zijn twee manieren om je leven te leven, doen alsof niets een wonder is, of doen alsof alles een wonder is. Ik geloof in de laatste.

    Dikke kus en knuffel groetjes TREES,

  • 17 Augustus 2009 - 12:50

    Tante B.:

    Hoi Jessica.

    Zo was weer een heel verhaal,je doet daar goed werk zo te lezen.
    Ga zo door.
    Hier alles oké,de vakantie is weer voorbij,dus hier ook weer aan het werk.
    He kaatje weet je zeker dat die kaart van ons een verjaardaags kaart is?volgens mij moet die nog komen.
    Maar bij deze wensen we je een heel fijne verjaardag toe Zaterdag.
    Maak er een leuke dag van.
    We zullen aan je denken en er een borrel op drinken (ik cola haha)
    Heel veel groetjes van ons.

    De 2 B`s

  • 17 Augustus 2009 - 14:55

    Gerson&Tessa:

    Jes, Gerson en ik hebben net je verhaal gelezen (vertaald) en we zeiden tegelijk tegenelkaar dat we je allebei heel erg missen, dus ja.

    Kusssssssssssssssssss

  • 17 Augustus 2009 - 14:58

    Tessa:

    Was het zo erg???? Mijn verhuizing?? Viel toch wel mee met de bende? hahaha nee je hebt helemaal gelijk hoor was ook lekker NIET georganiseerd....sorry maar enorm bedankt voor je hulp! Wat fijn en top wat je allemaal doet voor mij!!! Ben heel erg trots op je!!! Hoop wat mn moeder zegt dat je er in december ook nog bent (snik)....Wie is er getrouwd op de school?? Toch niet Cindy van sexto of toch wel?? pffff om moedeloos van te worden af en toe...
    Wat ziet Boef er weer lekker uit op die foto's kan dr wel opvreten!
    Ik mis Antigua en jou....
    Kuss

  • 17 Augustus 2009 - 14:59

    Tes:

    Wanneer is JES jarig....oh ben ik weer kwijt ergens in Augustus!!!

    GEFELICITEERD MET JE VERJAARDAG LIEVE JES!!!!!!

  • 17 Augustus 2009 - 19:06

    Tantetje:

    Ha die Jessica

    Wat ben je toch weer goed bezig. Ook de foto's zijn erg mooi. Wat een werk zeg met al dat fruit. Maar alles voor het goede doel. Volgens mij kunnen ze jou daar niet meer missen. Dat geldt ook voor Boefje natuurlijk
    Van de andere kant, Zuid Amerika lijkt ook wel weer een uitdaging. Wie weet wat je daar weer allemaal meemaakt.
    Maar ik kan me wel indenken dat de keuze erg moeilijk is.
    Hier alles goed. Vandaag heb ik al weer gewerkt. Oompje is nog een week vrij. De vakantie hebben we samen al uitgebreid besproken. Erg leuk dat je even gebeld hebt.
    De kaarten zijn deze keer wel erg goed op tijd. Voor zaterdag een hele fijne dag en wij nemen er wel een borrel op en toasten hier op jou
    Groetjes van ons 2

  • 17 Augustus 2009 - 23:30

    Jessica:

    Tes:IK BEN 22 AUGUSTUS JARIG!!!!!!!!!!!!!!!!!Schrijf het nou eens groot ergens op,om nooit meer te vergeten!!
    Ik heb niet de naam gehoord van het meisje uit de zesde dat getrouwd is,zal het nog even navragen bij Nando.
    Trees:ik hoorde dat jullie een fijne vakantie hebben gehad met de hele bende.Tessa´s kabeltje van d´r laptop was trouwens niet gejat,was ze vergeten mee te nemen en toen had een leraar het bij de directeur afgegeven.En bedankt voor alle complimenten,word er helemaal verlegen van!
    Tante B.:natuurlijk weet ik zeker dat het de verjaardagskaart is,ben toch niet helemaal achterlijk?!Leuke foto´s trouwens,van Oostenrijk.Dus ik ben bang dat je eerste kaart niet meer aan gaat komen...

  • 18 Augustus 2009 - 11:51

    Sorayda:

    hallo jessica als ik je aan de telefoon heb dan weet ik niet waar ik moet beginnen met vertellen hahaha maar wat leuk dat je zoveel geld hebt opgehaald voor de oven je doet goed werk daar!!!!ben nu bij de bloemen winkel ,dacht schrijf snel een berichtje het is erg stil!heb wel een mooi bloemstuk gemaakt van 125.00euro dat is wel weer erg leuk lekker creatief.verder hoop ik dat je je lekker vermaakt daar maar zo aan je leuke verhaal te lezen lukt dat aardig!!verders gaat het prima hier dikke knuffel van ons!!!xxx

  • 18 Augustus 2009 - 13:30

    Tante B.:

    Dan is er die Kaart wel supper snel,heb die pas 2 weken geleden op de bus gedaan.
    Zondags toen we uit Oostenrijk kwamen.
    Jammer dat die andere niet is aangekomen.

    Groetjes

  • 18 Augustus 2009 - 21:00

    TREES:

    Verlegen????
    Waarom, je doet toch hartstikke stinkend je best!! En dat mag wel gezegd worden. O,o die Tes is ze je jou verjaardag vergeten!! Wat een tut is het toch!Maar wees niet teleurgesteld, ben benieuwd of ze aan die van mij denkt, die is een paar dagen later als die van jou! Mijn vakantie is ook weer voorbij, ben al weer aan het werk, bij een kindje geboren met een schissis!
    Komt niet zo vaak voor in nederland. Jes, tot gauw! En o ja een heel fijne dag zaterdag, groetjes Trees.

  • 18 Augustus 2009 - 21:04

    TREES:

    Jes, ik heb het HEEL groot opgeschreven en op hun kamer gehagen!

    Ja, hoorde ook van Tes dat het kabletje niet was gestolen!!

  • 19 Augustus 2009 - 09:08

    Anja Uit Amsterdam:

    Lieve Jessica,
    Dank je weer voor het verslag. Het maakte me een beetje kwaad de mentalitei van die mensen te lezen. Als zij het toch al zo arm hebben, waarom dan zoveel kinderen? Er is toch voorlichting zou je zo zeggen. Ik vind het wel toppie dat jij je niks meer laat aanleunen. Die Rosa zou je ook ergens in een hoek smijten met haar afzetterij. Ik begrijp uit jouw verslag dat wanneer je eventueel naar Zuid-Amerika gaat dat je Boefje niet meeneemt???????? Nee hè??? Je neemt hem toch mee, alsjeblieft!!!!!!
    Gaat Boefje wel elke dag met je mee??? Wil je me dat s.v.p. laten weten? Nou lieverd, bedankt voor het interessante verslag. Wij, in onze beschaafde landen zetten ons in voor de derde wereldlanden en vaak is het "stank voor dank", bah! Wij doen hier ook zoveel voor de minderbedeelden en de derde wereld maar zelf doen ze er heel weinig aan heb ik gemerkt.
    Nou meis, hou je taai en ik wens je veel wijsheid!
    Liefs, Anja uit Amsterdam

  • 19 Augustus 2009 - 09:20

    Anja Uit Amsterdam:

    Jes, ik lees dat er ook foto's zijn van Boefje, maar ik kan ze niet vinden. Als ik op foto's klik zie ik er maar een paar die ik al gezien heb. Hoe kan ik je nieuwste foto's zien?
    Liefs, Anja uit Amsterdam

  • 20 Augustus 2009 - 08:24

    Verjaardagsteam:

    Nog 2 dagen en dan is de grote dag hie ha hoo nog 2 dagen en dan is de grote dag HOOO!

    Is een nieuw liedje speciaal voor de verjaardag van Jes!

  • 21 Augustus 2009 - 21:53

    Miep:

    hoi jessica van harte gefeliciteerd je maakt wat mee daar maar je krijgt er ook wel weer wat van terug denk ik dan en vooral vande kinderen dat is dan wel fijn en zeker van een jongetje daar doe je het dan weer voor he al is het er dan maar een is toch weer 1 gewonnen nou meisje veel pezier nog en een fijne vrjaardag gr miep en adrie

  • 22 Augustus 2009 - 14:12

    TREES:

    22 AUGUSTUS!!!!!!!!!!!!!
    HIEPERDEPIEPHOERAHOERA!!
    Jes, een fijne dag voor jou!
    Groetjes en een dikke kus en knuffel uit Brummen van Paul en mij.

  • 22 Augustus 2009 - 22:23

    Mama:

    Nou Jessica toch nog wat felicitaties op je site.
    Je dacht dat er niemand aan gedacht had, maar zo zie je dat er toch nog wel meer familie en vrienden zijn die aan je denken. Hoorde nog van ta B dat je een taart kreeg van Tony in het internet café en dat het meteen groot feest was. Geweldig toch!!!
    Hoop dat je de volgende verjaardag weer thuis viert???

    Liefs en dikke kus.

  • 23 Augustus 2009 - 08:18

    Henriette:

    Hallo Jessica,

    Ik hoorde gisteren van tante B dat je jarig was,dus bij deze nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag van ons.
    En zo te horen gaat het nog steeds hartstikke goed met je in Guatemala.
    Geniet er nog van.
    groetjes van Peter en Henriette

  • 23 Augustus 2009 - 11:04

    Anja Uit Amsterdam:

    Lieve Jessica,
    Hè, hè, eindelijk je foto's kunnen bekijken. Tja meis, misschien ben ik "blond" daarom verf ik mijn haar, haha. Wat een droppie is Boefje, zeg. Ik heb meteen een foto van hem opgeslagen. Als je gaat verhuizen weet je dan zeker dat de nieuwe eigenaar(es) wel goed voor hem is? Ik weet dat ze in de zuidelijke landen niet zo op dieren zijn en dat geldt ook in het zuiden van Europa. In Italia leggen ze de honden aan zo'n korte lijn, mogen nooit los en liggen dag en nacht buiten, worden nooit geaaid en kunnen amper aan die lijn 1 (ja, ja één meter!!)meter lopen. Toen Gerard en ik overwinterden in Italia ging Gerard elke dag een paar maal per dag naar de overburen waar de hond aan de korte lijn lag en ging hem aaien, eten geven, schoon water brengen en die hond keek al uit naar zijn komst. Omdat Gerard groot is en lange benen heeft kon hij over de muur komen, dat lukte mij dus niet, haha. Ik kon dit allemaal zien vanuit ons appartement. Dit soort dingen gaat mij zéér aan het hart. Het zijn dieren die zichzelf niet kunnen verdedigen en afhankelijk zijn van de mens. Daarom reageer ik ik zo, snappie?
    Ik heb je albumsite meteen aan mijn favorieten toegevoegd.
    Dank voor je berichtje, meis.
    Liefs, Anja uit Amsterdam

  • 25 Augustus 2009 - 17:44

    Korrie Pulles:

    hallo jessica, sorry dat ik te laat ben met feliciteren ik wilde het zaterdag doen maar echt helemaal vergeten, maar daarom alsnog van harte proficiat met je verjaardag..En hoe gaat het met je hondje zal wel goed zijn als jij ervoor zorgt !! Ik hoor veel van je moeder hoe het met je gaat en dat jullie vaak met elkaar praten. Zo heb je ze toch nog een beetje bij je. Heel veel gezelligheid, lol, wijsheid , en vriendschap van iedereen daar. en van mij heel veel groetjes KORRIE

  • 25 Augustus 2009 - 23:52

    Jessica:

    Bedankt voor alle felicitaties,ik heb een erg leuke verjaardag gehad!!

  • 26 Augustus 2009 - 09:24

    Patricia:

    Hé zus, hier dan ook eindelijk weer een teken van leven van mij! We hebben elkaar wel gesproken via Skype, maar toch. Leuk weer al die berichtjes op je site. Ben blij dat de komkommertijd voorbij is :-)
    Trees, gefeliciteerd met je verjaardag, want het is nu een paar dagen na de 22e en ik las dat jij dan aan de beurt bent.
    Tessa en Gerson, hoe bevalt het jullie in Nederland? Hopelijk zie ik jullie nog.
    Anja, dit is wel weer een goeie grap van die foto's. Hahaha.

    Ik vind het hartstikke knap wat jullie (iedereen die helpt met wat dan ook) allemaal doen. Gelukkig zijn er genoeg andere mensen en momenten waar jullie de waardering krijgen die jullie verdienen! Slechte mensen zijn er helaas altijd en overal, maar zolang ze maar niet de overhand gaan nemen.

    Zuid-Amerika klinkt wel weer heel spannend. Ben benieuwd waar je naar toe wilt en wat je daar weer allemaal mee gaat maken ;-) Hou ons op de hoogte.

    Doeiiiiiiii
    Liefs Patricia

  • 26 Augustus 2009 - 09:26

    Patricia:

    Dan kunnen we ook weer stickertjes gaan plakken op Jamiro's wereldbol als je verder gaat reizen... Ook weer leuk :-)

  • 27 Augustus 2009 - 07:33

    Marlenos:

    Querida Jessica! Mooie verhalen weer, ben (nog steeds) jaloers op je! Zo te lezen vermaak je je nog goed in Antigua, kan ook niet anders. Ga je nog wel eens met Los Ninos-lui om? Een goed vriendinnetje van me vertrekt deze week nl die kant op om voor LN te gaan werken. Ze heet Inge, je zal haar vast wel tegen komen. Leuke meid! Hey, veel succes daar, genietze en groetjes daar! X Marleen

  • 27 Augustus 2009 - 07:34

    Marlenos 2:

    PS: Nog van harte!! XX

  • 05 September 2009 - 11:04

    Jamiro:

    Ik hoop dat ik je snel weer zie. Ik ben bij mijn nieuwe school geweest. Ik weet nog niet wat ik er van vindt.
    Ik was gisteren met mama bij Esther. Het was daar kermis. We zaten in de rups met Chloë en Enzo en opeens trilde hij heel erg. Enzo moest huilen, ikke niet. De rups was buiten de baan gelopen. Later was er ook nog een kleine vechtpartij. Ik ga nu ds-en en straks misschien naar de film met oma en mama.
    Ik heb bij DAK 5 rondjes mee ingelopen met opa. Ook rek en strek oefeningen gedaan, maar daarna moest ik van opa aan de kant, want dan gaan ze harder. Wel mocht ik blijven om taart te eten. Oma en mama hebben gekeken.
    Doeiiiiiiiiiiiii
    Liefs van Jamiro

  • 14 September 2009 - 16:28

    Tante B.:

    Het was echt een hele verrassing dat je ineens weer voor de deur stond.Wel leuk van je dat je expres voor mijn verjaardag terug gekomen bent(haha)
    Maar wel fijn om je weer te zien,na zo`n lange tijd.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jessica

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 69020

Voorgaande reizen:

04 Februari 2013 - 13 Maart 2013

Antigua, Guatemala

28 September 2011 - 25 November 2011

Guate

06 December 2007 - 10 Mei 2010

wereldreis

12 December 2013 - 30 November -0001

Nieuw thuisland

Landen bezocht: